Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/10316.2/25079
Title: | Retórica e comunicação para economistas | Authors: | Pontes, José Pedro | Issue Date: | 1997 | Publisher: | Faculdade de Economia da Universidade de Coimbra | Abstract: | Sendo a Retórica a disciplina que
determina as condições em que um
discurso consegue a adesão do seu
auditório, o texto apresenta uma síntese
dos seus vários preceitos: elementos da
persuasão (ethos, ou “orador implícito”;
pathos, ou “ouvinte implícito”; e logos, ou
discurso argumentativo); selecção das
premissas do discurso; condições de
validade dos vários tipos de argumentos;
ordenamento óptimo dos argumentos no
discurso. Em todos os casos, dão-se
exemplos relativos à Economia, tendo
como referência o trabalho de McCIoskey
(1983; 1991). Conclui-se da importância
dos métodos retóricos para o trabalho
científico, na medida em que não se afigura
possível uma determinação impessoal da
verdade (ao contrário do que pretendem as
teses “falsificacionistas”). A verdade não é
mais do que o resultado do acordo de
auditórios de dimensão crescente, tendo
como limite o chamado “auditório
universal”. La Rhétorique étant la discipline qui détermine les conditions dans lesquelles un discours réussit l’adhésion de son auditoire, le texte présente une synthèse de ses prescriptions les plus importantes: les éléments de la persuasion (le ethos ou “auteur implicite”; le pathos ou “auditeur implicite”; et le logos ou discours raisonnant); la sélection des prémisses du discours; les conditions de validité des plusieurs genres de arguments; le rangement optimal des arguments dans le discours. Dans tous les cas, on donne des exemples relatifs aux Sciences Économiques, en ayant comme référence les travaux de McCloskey (1983, 1991). On conclut sur l’importance des méthodes rhétoriques pour la démarche scientifique, dans la mesure ou une détermination impersonnelle de la vérité (au contraire de ce que veulent les thèses “falsificationistes”) ne parait pas possible. La vérité n’est que le résultat de l’accord d’auditoires de taille croissante, en ayant comme limite le surnommé “auditoire universel”. The paper presents a summary of the main precepts of Rhetoric, which is the branch of knowledge that determines the conditions where a speech (either written or verbal) can get the support of its audience: elements of persuasion (ethos or “implicit author”; logos or the set of arguments that makes the speech; and pathos or “implicit listener”); selection of premises of the speech; conditions of strength of the several types of arguments; optimal ordering of arguments in the speech. In every point, we give examples related with Economics, with a reference to McCloskey’s (1983, 1991 ) work. We conclude that the rhetoric methods are important for scientific work because an impersonal determination of truth (in opposition to the “falsificationist” thesis) does not seem possible. Truth is nothing but the agreement of audiences of increasing length, having as limit the so called “universal audience”. |
URI: | https://hdl.handle.net/10316.2/25079 | ISSN: | 2183-203X |
Appears in Collections: | Notas Económicas |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
notaseconomicas8_artigo6.pdf | 1.78 MB | Adobe PDF |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.