Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/10316.2/25224
Title: | Understanding the transition to work for first degree university graduates in Portugal | Authors: | Galego, Aurora Caleiro, António |
Issue Date: | 2011 | Publisher: | Faculdade de Economia da Universidade de Coimbra | Abstract: | Uma forma tradicional de aferir a
importância das universidades assume
que estas são fontes de efeitos positivos
do ponto de vista dos inputs. De acordo
com esta perspectiva, a importância de
uma universidade pode ser medida pelos
seus efeitos multiplicadores, a nível
regional/nacional. Esta perspectiva pode
ser complementada através da análise das
questões associadas à transição para o
emprego pelos seus diplomados. O artigo
analisa os factores que poderão ser
importantes para explicar o tempo de
obtenção do primeiro emprego por parte
dos estudantes de primeiro ciclo, para tal
utilizando uma amostra de alunos de uma
instituição de ensino superior portuguesa,
a Universidade de Évora. Assim,
estimam-se diversas especificações de
modelos de duração a tempo discreto. Os
resultados mostram que existem
diferenças significativas entre os
estudantes dos diversos cursos e
destacam a importância da classificação
final do curso. No entanto, em particular,
pode concluir-se que não existem
diferenças significativas entre a área de
Economia e Gestão e a área de
Engenharia, e que estas áreas de estudo
são as mais bem sucedidas na transição
para o mercado de trabalho. Também não
encontram diferenças significativas, neste
aspecto, entre estudantes do sexo
masculino e feminino. Conclui-se,
igualmente, que existem diferenças
significativas na probabilidade de saída
do desemprego, entre os vários anos
considerados na amostra, o que reflecte o
ciclo económico. A traditional way of looking at the importance of universities assumes that these are sources of positive effects from the viewpoint of the inputs. In accordance to this perspective, the importance of a university can be measured by its regional/national multiplier effects. This perspective can be complemented with the analysis of the issues associated with the transition to work by their graduates. The paper thus analyses the factors that may be important to explain the time to obtain the first job by first degree students, using a sample of students from one university in Portugal. In doing so, we estimate several specifications of discrete-time duration models. The results show that there are significant differences among the students from the several courses and highlight the importance of the final mark in the course. Nevertheless, in particular, we conclude that there are no significant differences between the area of Economics and Management and the area of Engineering and that these study areas are the most successful ones. We also did not find any significant differences between male and female students. Finally, we also conclude that there are significant differences on the probability of leaving unemployment among the several years considered in the sample, which reflects the business cycle. |
URI: | https://hdl.handle.net/10316.2/25224 | ISSN: | 2183-203X |
Appears in Collections: | Notas Económicas |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
notaseconomicas33_artigo3.pdf | 730.81 kB | Adobe PDF |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.