Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316.2/27424
Title: Quando os Jesuítas eram mestres da palavra: a retórica segundo a ratio studiorum
Other Titles: When Jesuits were masters of the word: rethoric in accordance with the ratio studiorum
Authors: Miranda, Margarida
Keywords: Humanism;Education;Rhetoric;Oratory;Ratio Studiorum;Humanismo;Educação;Retórica;Oratória;Ratio Studiorum
Issue Date: 2013
Publisher: Imprensa da Universidade de Coimbra
Abstract: Através da análise da Ratio Studiorum da Companhia de Jesus, este estudo tem como objectivo descrever o ensino da Retórica nos Colégios dos Jesuítas, como ensino da eloquentio perfecta alcançada pela integração das suas cinco partes clássicas. Quer os escritos doutrinários quer a produção retórica dos jesuítas testemunham uma retórica consciente da sua elevada relevância para a vida pública; não uma retórica acantonada na teorização académica, nem transformada em normas de argumentação escolar ou de teoria literária restrita, mas uma retórica plenamente consciente da sua utilidade social.
Drawing upon the Ratio Studiorum of the Society of Jesus, the article shows that Jesuit High Schools teaching of rhetoric aimed at the eloquentia perfecta, and that such goal was achieved by integrating the five parts of the classical rhetorical program. Jesuit sources on Rhetoric attest the highly relevant role of rhetoric for public life. Far from being a merely academic exercise on the argumentation technique or on literary theory, the shape that Rhetoric takes in such sources is rather one where its social usefulness is consciously enhanced.
URI: https://hdl.handle.net/10316.2/27424
ISSN: 2183-1718
DOI: 10.14195/2183-1718_65_10
Appears in Collections:HVMANITAS

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
humanitas65_artigo10.pdf235.44 kBAdobe PDFThumbnail
  
See online
Show full item record

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.