Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316.2/28229
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorFonseca, Eduardo Nuno-
dc.contributor.otherUniversidade de Coimbra. Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação (ed. lit.)-
dc.date.accessioned2014-01-29T16:57:13Z
dc.date.accessioned2020-10-06T15:28:15Z-
dc.date.available2014-01-29T16:57:13Z
dc.date.available2020-10-06T15:28:15Z-
dc.date.issued2012-
dc.identifier.issn1647-8614-
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10316.2/28229-
dc.description.abstractEste artigo centra-se na necessidade da formação de educadores contemplar a dimensão ética e deontológica, de forma a melhor poder corresponder às expetativas e desafios do sistema de ensino público português, nomeadamente a Educação para a Cidadania. Presentemente, é uma meta pedagógica que acentua essencialmente a transversalidade e o caráter compreensivo das diversas valências e dimensões escolares, recaindo desse modo responsabilidades inequívocas em todos os educadores. Assim, em primeiro lugar, são feitas breves considerações sobre a necessidade e legitimidade de uma intervenção. Seguidamente, é feita uma análise do que tem sido realizado a esse nível no contexto português. Finalmente, apresentamos um esboço de uma proposta de intervenção sensível à componente cívica e moral da Cidadania. Essa proposta assenta num paradigma de formação maximalista, o qual contempla uma formação de caráter geral, uma capacitação ao nível do relacionamento pedagógico e uma formação pessoal e pedagógica do docente.por
dc.description.abstractCet article met l’accent sur la nécessité d’une formation des éducateurs pour contempler la conduite éthique et professionnelle, afin qu’il puisse mieux répondre aux attentes et aux défis du système d’éducation publique portugaise, y compris l’éducation à la citoyenneté. À l’heure actuelle, il s’agit d’un objectif qui met l’accent sur l’enseignement essentiellement le caractère transversal et la compréhension des différents aspects et dimensions scolaires, tombant responsabilités si claires pour tous les éducateurs. Donc, en premier lieu, de brèves remarques sont faites sur la nécessité et la légitimité d’une intervention. Ensuite, une analyse de ce qui a été fait à ce niveau dans le contexte portugais. Troisièmement, nous présentons un aperçu d’un projet d’intervention sensible composante de la citoyenneté civique et morale. Cette proposition s’appuie sur un paradigme de formation maximaliste, qui comprend une formation générale, une formation au sein de la relation et de la formation pédagogique des enseignants et du personnel éducatif.fra
dc.description.abstractThis article focuses on the need for training of educators to encompass the ethical dimension and professional conduct, so that it can better meet both the expectations and challenges of the Portuguese public education system, namely, Citizenship Education. Currently, it is a goal that essentially emphasizes the transversal and comprehensive dimensions of the various aspects of school, thereby having clear responsibilities that fall on all educators. Thus, firstly, brief remarks are made about the necessity and legitimacy of an intervention. Then, an analysis is made of what has been done at this level in the Portuguese context. Finally, we present an outline of a proposed intervention, which is sensitive to the civic and moral components of citizenship. This proposal is built on a maximalist training paradigm, which includes a training that addresses the following items: general elements, pedagogical relationship and personnel maturation of the teacher.eng
dc.language.isopor-
dc.publisherImprensa da Universidade de Coimbra-
dc.subjectTeacher trainingeng
dc.subjectCitizenshipeng
dc.subjectMoraleng
dc.subjectFormation des enseignantsfra
dc.subjectCitoyennetéfra
dc.subjectMoralefra
dc.subjectFormação de professorespor
dc.subjectCidadaniapor
dc.subjectMoralpor
dc.titleContributos para a formação do educador à luz do mandato moral da escolapor
dc.title.alternativeContributions for teacher education in the light of the school’s moral mandateeng
dc.title.alternativeLa contribuition de la formation du maître em vue du mandat moral de l’écolefre
dc.typearticle-
uc.publication.collectionRevista Portuguesa de Pedagogia 46-2-
uc.publication.firstPage9-
uc.publication.issue2-
uc.publication.lastPage30-
uc.publication.locationCoimbra-
uc.publication.journalTitleRevista Portuguesa de Pedagogia-
uc.publication.volume46por
dc.identifier.doi10.14195/1647-8614_46-2_1-
uc.publication.orderno2-
uc.publication.areaCiências Sociais-
uc.publication.manifesthttps://dl.uc.pt/json/iiif/10316.2/28229/274527/manifest?manifest=/json/iiif/10316.2/28229/274527/manifest-
uc.publication.thumbnailhttps://dl.uc.pt/retrieve/12312625-
item.fulltextWith Fulltext-
item.grantfulltextopen-
Appears in Collections:Revista Portuguesa de Pedagogia
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
01_contributos_para_a_forma__o_do_educador....pdf1.46 MBAdobe PDFThumbnail
  
See online
Show simple item record

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.