Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316.2/28253
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorSampaio, Patrícia Alexandra da Silva Ribeiro-
dc.contributor.authorCoutinho, Clara Maria Gil Fernandes Pereira-
dc.contributor.otherUniversidade de Coimbra. Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação (ed. lit.)-
dc.date.accessioned2014-01-30T14:57:14Z
dc.date.accessioned2020-10-06T15:28:58Z-
dc.date.available2014-01-30T14:57:14Z
dc.date.available2020-10-06T15:28:58Z-
dc.date.issued2012-
dc.identifier.issn1647-8614-
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10316.2/28253-
dc.description.abstractA integração da tecnologia no processo de ensino/aprendizagem não tem trazido grande sucesso educativo, tendo-se constatado que o apetrechamento das escolas com ferramentas educativas não é uma solução por si só. Tornase necessário refletir sobre esta integração, surgindo um modelo teórico que interliga três componentes (pedagogia, tecnologia e conteúdo) com o contexto em que se está inserido. No caso particular da Matemática, este referencial denomina-se de TPACK matemático e desenvolve-se em torno de quatro grandes áreas: conceção e desenvolvimento de experiências e ambientes digitais de aprendizagem; ensino, aprendizagem e currículo matemático; análise e avaliação; produtividade e prática profissional. No entanto, não há uma aquisição imediata do TPACK por parte dos professores de Matemática, precisando de passar por um processo de cinco etapas para enfrentarem a decisão final de aceitar ou rejeitar uma tecnologia específica para o ensino da Matemática.por
dc.description.abstractL’intégration de la technologie dans le processus d’enseignement/apprentissage n’a pas apporté beaucoup de succès à l’éducation, on constate que l’équipement des écoles des outils pédagogiques n’est pas une solution en soi. Il est nécessaire de tenir compte de cette intégration, ayant émergé un nouveau modèle théorique qui lie trois composantes (la pédagogie, la technologie et le contenu) au contexte dans lequel elle est insérée. Dans le cas particulier de la Mathématique, cette référence est appelé le TPACK de la mathématique qui se développe autour de quatre grands domaines: l›expérience de conception et de développement de ressources éducatifs digitales et d›environnements numériques de l›apprentissage; l›enseignement, l›apprentissage des programmes de mathématiques; l›analyse et l›évaluation; et la pratique et la productivité professionnelle. Toutefois, l` acquisition du TPACK par les enseignants de mathématique n´est pas immédiate, il faut besoin de passer par un processus en cinq étapes pour faire face à la décision finale d›accepter ou de rejeter une technologie particulière pour l›enseignement des mathématiques.fra
dc.description.abstractThe integration of technology in the teaching/learning process hasn’t brought great success to education because it was found that the equipment of schools with educational tools is not a solution in itself. It is necessary to reflect about this integration, emerging a theoretical model that links three components (pedagogy, technology and content) to the context in which it is inserted. In the particular case of Mathematics, this reference is called Mathematics TPACK and is developed around four major areas: designing and developing digital-age learning environments and experiences; teaching, learning and the mathematics curriculum; assessment and evaluation; productivity and professional practice. However, there isn’t an immediate acquisition of TPACK by Mathematics teachers; they need to go through a five step process to face the final decision to accept or reject a particular technology for Mathematics teaching.eng
dc.language.isopor-
dc.publisherImprensa da Universidade de Coimbra-
dc.subjectEducational technologyeng
dc.subjectTPACKeng
dc.subjectMathematicseng
dc.subjectTechnologie de l’éducationfra
dc.subjectTPACKfra
dc.subjectMathématiquesfra
dc.subjectTecnologia educativapor
dc.subjectTPACKpor
dc.subjectMatemáticapor
dc.titleEnsinar Matemática com TIC: em busca de um referencial teóricopor
dc.title.alternativeTeach Mathematics with ICTeng
dc.title.alternativeL’enseignement des Mathématiques avec les TICfre
dc.typearticle-
uc.publication.collectionRevista Portuguesa de Pedagogia 46-2-
uc.publication.firstPage91-
uc.publication.issue2-
uc.publication.lastPage108-
uc.publication.locationCoimbra-
uc.publication.journalTitleRevista Portuguesa de Pedagogia-
uc.publication.volume46por
dc.identifier.doi10.14195/1647-8614_46-2_5-
uc.publication.orderno6-
uc.publication.areaCiências Sociais-
uc.publication.manifesthttps://dl.uc.pt/json/iiif/10316.2/28253/274983/manifest?manifest=/json/iiif/10316.2/28253/274983/manifest-
uc.publication.thumbnailhttps://dl.uc.pt/retrieve/12322161-
item.grantfulltextopen-
item.fulltextWith Fulltext-
Appears in Collections:Revista Portuguesa de Pedagogia
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
05_ensinar_matem_tica_com_tic....pdf1.58 MBAdobe PDFThumbnail
  
See online
Show simple item record

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.