Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/10316.2/28256
Title: | Formação pedagógica de professores do ensino superior: a experiência na Universidade Nova de Lisboa | Other Titles: | Pedagogical training of higher education teachers: the experience at Universidade Nova de Lisboa Formation pédagogique de professeurs de l’enseignement supérieur: expérience à l’Universidade Nova de Lisboa |
Authors: | Marques, Joana Pinto, Patrícia |
Keywords: | Higher education;Teachers’ professional development;Pedagogical training;Enseignement supérieur;Développement professionnel de professeurs;Formation pédagogique;Ensino superior;Desenvolvimento profissional de professores;Formação pedagógica | Issue Date: | 2012 | Publisher: | Imprensa da Universidade de Coimbra | Abstract: | A implementação do Processo de Bolonha trouxe consigo a necessidade de
redefinir as linhas de atuação do ensino superior e, mais especificamente,
veio reafirmar a necessidade de atualização permanente de conhecimentos e
competências científicas e pedagógicas por parte do corpo docente.
Neste sentido, e reconhecendo a importância da formação pedagógica de
professores do ensino superior, o Gabinete de Apoio à Qualidade do Ensino
da Universidade Nova de Lisboa, em colaboração com o Departamento de
Educação Médica da Faculdade de Ciências Médicas, da mesma universidade,
oferece workshops neste âmbito a docentes da UNL e de Universidades e
Politécnicos de todo o país.
Com o presente artigo visa-se caracterizar o modelo de formação a partir do
cruzamento dos dados fornecidos pela formadora sobre a filosofia e os objetivos
da formação, com as avaliações das ações por parte dos participantes e
os produtos decorrentes da formação. L’implémentation du Processus de Bologne a entraîné la nécessité de redéfinir les lignes d’action de l’Enseignement Supérieur et, plus spécifiquement, a réaffirmé la nécessité d’une mise à jour permanente des connaissances et des compétences scientifiques et pédagogiques des professeurs. En reconnaissant l’importance de la formation pédagogique des professeurs universitaires, le Bureau pour la Qualité de l’Enseignement de l’ Université Nouvelle de Lisbonne (UNL), en collaboration avec le Département d’Éducation Médicale de la Faculté des Sciences Médicales de la même université, propose des ateliers de formation pédagogiques soit pour les professeurs de l’UNL, soit pour des professeurs d’autres universités et écoles polytechniques de tout le pays. Avec cet article on a visé caractériser ce modèle de formation a partir de la triangulation entre les données sur la philosophie et sur les objectifs de formation, les évaluations de la formation par les participants et les produits de la formation. The implementation of the Bologna Process has raised the need to redefine the lines of action in higher education and, more specifically, has reaffirmed the need for teachers’ continuous updating of scientific and pedagogical knowledge and skills. Therefore, recognizing the importance of pedagogical training of university teachers, the Teaching Quality Office of the New University of Lisbon in collaboration with the Department of Medical Education (from the Faculty of Medical Sciences) of the same university, offers workshops to their teaching staff and to other interested teachers from other universities and polytechnics. The present article aims to characterize the training model based on the triangulation of the data on the philosophy and objectives of the training, provided by the trainer, with the teaching assessment questionnaires filled in by the participants and the outcomes resulting from the training courses. |
URI: | https://hdl.handle.net/10316.2/28256 | ISSN: | 1647-8614 | DOI: | 10.14195/1647-8614_46-2_7 |
Appears in Collections: | Revista Portuguesa de Pedagogia |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
07_forma__o_pedag_gica_de_professores....pdf | 1.52 MB | Adobe PDF |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.