Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316.2/28262
Title: Questionar a formação de professores de outros modos: construindo problematizações foucaultianas
Other Titles: The other ways to inquire teacher education as an object of research: contributions of Foucault’s theories
Questionner la formation des enseignants dans d’autres façons: problématisation en utilisant les théories développées par Michel Foucault
Authors: Santos, Rodrigo Alves dos
Keywords: Teacher education;Questions;Foucault’s theories;Formation des enseignants;La contextualisation;La théorisation foucaltienne;Formação de professores;Problematizações;Teorizações foucaultianas
Issue Date: 2012
Publisher: Imprensa da Universidade de Coimbra
Abstract: Este trabalho propõe uma reflexão sobre como as teorizações feitas pelo filósofo francês Michel Foucault podem contribuir para realizar investigações sobre formação de professores. Assim, o argumento central desenvolvido neste artigo é o de que as posições assumidas pelo filósofo francês podem auxiliar na elaboração de novas questões e, portanto, na construção de novas formas de pensar sobre os dilemas que esse objeto de pesquisa tem imposto aos pesquisadores neste século XXI. Nestes termos, conceitos foucaultianos como discurso, regimes de verdade, ordem do discurso, poder, sujeito, técnicas de dominação e técnicas de si, governamentalidade... são usados para mostrar algumas maneiras diferentes de discutir a formação de professores como um objeto de pesquisa.
Cet article propose une réflexion sur la façon dont les théories formulées par le philosophe français Michel Foucault peuvent contribuer à mener des recherches sur la formation des enseignants. Ainsi, l’argument central développé dans cet article est que les positions prises par ce philosophe pourront assister la conception de nouveaux problèmes et, par conséquent, la construction de nouvelles façons de penser les dilemmes auxquels l’objet de recherche a imposé aux chercheurs dans ce siècle XXI. En ce sens, les concepts “Foucaultiens” comme discours, les régimes de vérité, l’ordre du discours, la puissance, l’objet, les techniques de domination et de techniques de soi, la “gouvernamentalité”... sont utilisés pour montrer quelques façons de discuter la formation des enseignants comme un objet de recherche.
This paper proposes a reflection on the contributions of Foucault’s theories to conduct research on teacher education. Thus, the central argument developed in this article is that the positions taken by the French philosopher may assist the design of new issues and, therefore, the construction of new ways of thinking about the dilemmas that research object has imposed on researchers in this century XXI. Thus, Foucauldian concepts as discourse, regimes of truth, order of discourse, power, subject, techniques of domination and techniques of the self, governmentality… are used to show some different ways to discuss teacher education as an object of research.
URI: https://hdl.handle.net/10316.2/28262
ISSN: 1647-8614
DOI: 10.14195/1647-8614_46-2_11
Appears in Collections:Revista Portuguesa de Pedagogia

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
11_questionar_a_forma__o_de_professores....pdf1.44 MBAdobe PDFThumbnail
  
See online
Show full item record

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.