Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/10316.2/28262
Title: | Questionar a formação de professores de outros modos: construindo problematizações foucaultianas | Other Titles: | The other ways to inquire teacher education as an object of research: contributions of Foucault’s theories Questionner la formation des enseignants dans d’autres façons: problématisation en utilisant les théories développées par Michel Foucault |
Authors: | Santos, Rodrigo Alves dos | Keywords: | Teacher education;Questions;Foucault’s theories;Formation des enseignants;La contextualisation;La théorisation foucaltienne;Formação de professores;Problematizações;Teorizações foucaultianas | Issue Date: | 2012 | Publisher: | Imprensa da Universidade de Coimbra | Abstract: | Este trabalho propõe uma reflexão sobre como as teorizações feitas pelo
filósofo francês Michel Foucault podem contribuir para realizar investigações
sobre formação de professores. Assim, o argumento central desenvolvido
neste artigo é o de que as posições assumidas pelo filósofo francês podem
auxiliar na elaboração de novas questões e, portanto, na construção de novas
formas de pensar sobre os dilemas que esse objeto de pesquisa tem imposto
aos pesquisadores neste século XXI. Nestes termos, conceitos foucaultianos
como discurso, regimes de verdade, ordem do discurso, poder, sujeito, técnicas
de dominação e técnicas de si, governamentalidade... são usados para mostrar
algumas maneiras diferentes de discutir a formação de professores como um
objeto de pesquisa. Cet article propose une réflexion sur la façon dont les théories formulées par le philosophe français Michel Foucault peuvent contribuer à mener des recherches sur la formation des enseignants. Ainsi, l’argument central développé dans cet article est que les positions prises par ce philosophe pourront assister la conception de nouveaux problèmes et, par conséquent, la construction de nouvelles façons de penser les dilemmes auxquels l’objet de recherche a imposé aux chercheurs dans ce siècle XXI. En ce sens, les concepts “Foucaultiens” comme discours, les régimes de vérité, l’ordre du discours, la puissance, l’objet, les techniques de domination et de techniques de soi, la “gouvernamentalité”... sont utilisés pour montrer quelques façons de discuter la formation des enseignants comme un objet de recherche. This paper proposes a reflection on the contributions of Foucault’s theories to conduct research on teacher education. Thus, the central argument developed in this article is that the positions taken by the French philosopher may assist the design of new issues and, therefore, the construction of new ways of thinking about the dilemmas that research object has imposed on researchers in this century XXI. Thus, Foucauldian concepts as discourse, regimes of truth, order of discourse, power, subject, techniques of domination and techniques of the self, governmentality… are used to show some different ways to discuss teacher education as an object of research. |
URI: | https://hdl.handle.net/10316.2/28262 | ISSN: | 1647-8614 | DOI: | 10.14195/1647-8614_46-2_11 |
Appears in Collections: | Revista Portuguesa de Pedagogia |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
11_questionar_a_forma__o_de_professores....pdf | 1.44 MB | Adobe PDF |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.