Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316.2/29570
Title: Génio e individualização
Authors: Pires, Edmundo Balsemão
Keywords: Genius;Individuation;Melancholy;Enthusiasm;Taste;Kant;Herder;Hegel;Génio;Individuação;Melancolia;Entusiasmo;Gosto;Kant;Herder;Hegel
Issue Date: 2011
Publisher: Faculdade de Letras da Universidade de Coimbra, Instituto de Estudos Filosóficos
Abstract: O presente estudo trata da genealogia de alguns grupos terminológicos ligados à semântica do génio no pensamento moderno. Isolaram-se quatro segmentos mais importantes: melancolia, entusiasmo, gosto e génio. O estudo procura mostrar como o sentido moderno do génio deriva do tratamento antigo da relação entre melancolia e “homem excepcional” mas altera profundamente o modo de entender a relação entre Homem e Natureza. A distinção entre melancolia e entusiasmo revela já como o termo não está fixado na Antiguidade e como na sociedade moderna há aspectos do “entusiasmo” que vão servir para designar o que a melancolia já não pode fazer. As notas modernas do génio em redor da invenção, originalidade ou ímpeto revelam a sensibilidade especial da sociedade moderna relativamente ao novo. O século XVIII propõe significados para o génio que estão ligados por um lado à percepção do novo e, ao mesmo tempo, à necessidade de manter a coordenação das dimensões psíquica, orgânica e comunicativa da “natureza humana”. Esta dupla orientação caracteriza os ensaios de Herder. Com Kant e a sua viragem transcendental na Estética são os fundamentos metafísicos da “natureza humana” que se põem em causa afectando com isso o sentido e a função do génio.
The present study deals with the genealogy of some terminological groups linked to the semantics of genius in modern Thought. Four major segments were isolated: melancholy, enthusiasm, taste and genius. The study seeks to show how the modern meaning of genius derives from the ancient depiction of the relation between melancholy and the “exceptional man” but profoundly alters the relation between Man and Nature. The distinction between melancholy and enthusiasm already shows that the terminology is not fixed in Antiquity. In modern society there are aspects of “enthusiasm” that will serve to describe what “melancholy” can no longer do. The modern themes of invention, originality or impetus reveal the special sensitivity of modern society towards novelty. The Eighteenth Century proposed for “genius” new meanings that are connected to the perception of novelty and at the same time to the need to preserve the coordination of psychological, biological and communicative dimensions of the “human nature”. This double orientation characterizes Herder’s essays. With Kant and his transcendental turn in Aesthetics the metaphysical foundations of “human nature” were criticized, thereby affecting the meaning and function of “genius”.
URI: https://hdl.handle.net/10316.2/29570
ISSN: 0872-0851
DOI: 10.14195/0872-0851_40_3
Appears in Collections:Revista Filosófica de Coimbra

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
rfc40_artigo4.pdf4.96 MBAdobe PDFThumbnail
  
See online
Show full item record

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.