Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/10316.2/29590
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.author | Costa, Luis Manuel Neves | - |
dc.date.accessioned | 2014-02-20T17:02:03Z | |
dc.date.accessioned | 2020-09-15T08:02:41Z | - |
dc.date.available | 2014-02-20T17:02:03Z | |
dc.date.available | 2020-09-15T08:02:41Z | - |
dc.date.issued | 2012 | - |
dc.identifier.issn | 2182-7982 | - |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10316.2/29590 | - |
dc.description.abstract | This paper aims to approach the social construction of disease and its dynamic behavior within the felupe community of Guinea Bissau. Starting with the felupe cosmovision it is expected to understand the conception of the disease as a social evil - a result of a transgression or fault towards group ethics -, its representations, images, experiences, and analyze the therapeutic routes taken, envisaging the resolution of evil and the reestablishment of equilibrium. Within this frame of mind, an etiological plurality of evil emerges in the nosologic frame (as a function of the signs that change the biological order), conditioning the quest for the resolution of evil among the amañen au (healers), which preside the rituals on the reparation/sacrifice locations (the sacred altars, ukin) asking for God’s intervention (Emitay) or the respective spirit (bakin). The presented ethnographic research was based on interviews of several social agents (patients, families and healers) in the village of Suzana, north Guinea Bissau. | eng |
dc.description.abstract | Este artigo pretende fazer a abordagem da construção social da doença e suas dinâmicas entre os Felupes da Guiné-Bissau. Partindo do conhecimento da cosmovisão felupe pretende-se aceder ao entendimento das concepções sobre a doença, enquanto um mal social - produto de uma transgressão ou falta para com a ética de grupo -, suas representações, imagens, vivências, experiências e analisar os itinerários terapêuticos empreendidos, visando a resolução do mal e o restabelecer do equilíbrio. Nesta lógica, emerge uma pluralidade etiológica do mal, que determina uma pluralidade dos quadros nosológicos (em função dos sinais que alteram a ordem biológica), condicionando a demanda da resolução do mal junto dos amañen au (curandeiros) que presidem aos rituais nos locais de reparação/sacrifício (os altares sagrados, ukin) pedindo a intercepção de Deus (Emitay) ou do espírito respectivo (bakin). A investigação efectuada assentou na pesquisa etnográfica na aldeia de Suzana, a norte da Guiné-Bissau, entrevistando os diversos actores sociais (doentes, familiares e curandeiros). | por |
dc.language.iso | por | - |
dc.publisher | CIAS - Centro de Investigação em Antropologia e Saúde | - |
dc.rights | open access | - |
dc.title | Ventos do mal. Sopro da cura: cosmovisão, doença e cura entre os Felupes da Guiné-Bissau | por |
dc.type | article | - |
uc.publication.collection | Antropologia Portuguesa vol. 29 | - |
uc.publication.firstPage | 25 | - |
uc.publication.lastPage | 48 | - |
uc.publication.location | Coimbra | - |
uc.publication.journalTitle | Antropologia Portuguesa | - |
uc.publication.volume | 29 | por |
dc.identifier.doi | 10.14195/2182-7982_29_2 | - |
uc.publication.section | Vária | - |
uc.publication.digCollection | IP | - |
uc.publication.digCollection | B1 | - |
uc.publication.orderno | 2 | - |
uc.publication.area | Ciências Sociais | - |
uc.publication.manifest | https://dl.uc.pt/json/iiif/10316.2/29590/215610/manifest?manifest=/json/iiif/10316.2/29590/215610/manifest | - |
uc.publication.thumbnail | https://dl.uc.pt/retrieve/11236905 | - |
uc.itemId | 71241 | - |
uc.thumbnail.uri | https://dl.uc.pt/iiif-imgsrv/11236854/dl!3!15!61!54!156154898477159308283778710841259286740 | - |
item.fulltext | With Fulltext | - |
item.grantfulltext | open | - |
Appears in Collections: | Antropologia Portuguesa |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
ap29_artigo2.pdf | 816.33 kB | Adobe PDF |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.