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Title: Formação inicial de professores do 1.º ciclo do ensino básico: requisitos de ingresso, planos de estudos e perfis de docência
Other Titles: Primary teachers initial training: entry requirements, curricula and teaching profiles
Formation initiale des enseignants primaires: conditions d’admission, programmes et profils
Authors: Vieira, Mónica Duarte
Damião, Maria Helena
Keywords: Initial teacher training;First cycle of basic education;Quality of education;Teacher training institutions;Formation initiale des enseignants;École primaire;Qualité de l'éducation;Institutions de formation des enseignants;Formação inicial de professores;Primeiro ciclo do ensino básico;Qualidade de formação;Instituições de formação de professores
Issue Date: 2013
Publisher: Imprensa da Universidade de Coimbra
Abstract: A formação dos professores do 1.º Ciclo do Ensino Básico sofreu ajustamentos decorrentes da Reorganização Curricular de Bolonha, os quais se encontram devidamente legislados. Repartida por dois ciclos de ensino superior – licenciatura e mestrado –, tem sido diversamente concretizada por instituições politécnicas e universitárias, que a acolheram. Considerando que a qualidade do desempenho docente, em grande medida resultante da formação proporcionada aos professores, é fundamental para o sucesso académico dos alunos, os requisitos de ingresso nesses ciclos e a oferta curricular que disponibilizam têm sido alvo de atenção na sociedade portuguesa. Neste trabalho apresenta‑se uma análise desses dois aspetos que se espera poder contribuir para um debate fundamentado que se afigura necessário.
La formation des enseignants de l'école primaire a subi des ajustements résultants de la réorganisation de Bologne. Divisé en deux cycles de l'enseignement supérieur ‑ diplôme et master d’enseignement ‑ cette formation a été diversement mis en oeuvre par les écoles polytechniques et les universités, qui l’ont accueilli. Considérant que la qualité de la performance de l'enseignant, résultant en grande partie de la formation dispensée, est fondamentale pour la réussite des élèves, les conditions d'entrée et de ces cycles ont bénéficié d'attention dans la société portugaise. Cet article présent une analyse de ces deux aspects en essayent de contribuer à un débat raisonné.
Teacher training in the 1st cycle of Basic Education has undergone several adjustments, which are properly legislated, resulting from the curriculum reorganization according to the Bologna process. Teacher training is divided in two cycles – bachelor and master’s degree – and has been developed both by polytechnic institutes and universities in various ways. Considering that the quality of teaching performance, which to some extent is a result of teacher training, is of capital importance to the students’ academic achievement, both the admission requirements for teacher training programs and their curricula have been getting the attention of the Portuguese society. In this paper we present an analysis of those two topics and we expect it can contribute to a substantiated debate that is necessary.
URI: https://hdl.handle.net/10316.2/29871
ISSN: 1647-8614
DOI: 10.14195/1647-8614_47-1_7
Appears in Collections:Revista Portuguesa de Pedagogia

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