Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316.2/31348
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorCapelo, A.
dc.contributor.authorPedrosa, M. A.
dc.date.accessioned2014-06-19T11:17:27Z
dc.date.accessioned2020-09-18T16:45:36Z-
dc.date.available2014-06-19T11:17:27Z
dc.date.available2020-09-18T16:45:36Z-
dc.date.issued2012-
dc.identifier.isbn978-989-26-0533-3 (PDF)
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10316.2/31348-
dc.description.abstractIn the perspective of education for sustainable development (ESD), on different educational levels and contexts (formal, non‑formal and informal), it is indispensable to promote interdisciplinary practices. The closer relationships between interdisciplinarity and ESD is even more relevant in the context of cooperation between countries, as happens with Portuguese‑speaking countries (e.g., within CPLP), where, faced by different cultural and natural heritage, cooperation between educational communities is important, in order to promote best practices in a perspective of sustainable development. Thus, it is important that the teachers, in general, science teachers, in particular: (i) reflect on what is it? and for what? interdisciplinary approaches in science teaching and learning; (ii) reflect on appropriate contexts for developing interdisciplinary practices (e.g., climate change or disasters and conflicts) taking into account appropriate literature on research and on education for sustainability; (iii) to, appropriately, build and develop interdisciplinary approaches that encourage cooperation between teachers and assist students to better understand phenomena of the material world and contemporary problems. With such purposes, the present communication intends to promote itself, informed and conscientiously, in a sustainable development perspective, interdisciplinary educational practices in science.eng
dc.description.abstractEm educação para desenvolvimento sustentável (EDS) importa que, em diferentes níveis educativos e variados contextos (formal, não formal e informal), se promova e pratique interdisciplinaridade. Reconhecer estreitamento de relações entre interdisciplinaridade e EDS é ainda mais relevante em contextos de cooperação entre países, como entre os países de língua portuguesa (e.g., no âmbito da CPLP), onde, face à diversidade geográfica, cultural e linguística importa que as comunidades educativas cooperem entre si, promovendo a adoção de melhores práticas numa perspetiva de desenvolvimento sustentável. Importa, pois, que professores, em geral, professores de ciências, em particular: i) reflitam sobre o que é interdisciplinaridade e para quê praticá‑la em educação científica; ii) reflitam sobre contextos apropriados para desenvolver práticas interdisciplinares (e.g., alterações climáticas ou desastres e conflitos) tendo em conta literatura pertinente no âmbito de investigação e de educação para a sustentabilidade; iii) construam e desenvolvam, adequadamente, práticas interdisciplinares que incentivem a cooperação entre si e auxiliem os alunos a melhor compreenderem aspetos de fenómenos do mundo material e problemas atuais. Com estes propósitos, a presente comunicação pretende contribuir para promover, informada e conscientemente, práticas educativas interdisciplinares em educação científica numa perspetiva de desenvolvimento sustentável.por
dc.language.isopor-
dc.publisherImprensa da Universidade de Coimbrapor
dc.relation.ispartofhttp://hdl.handle.net/10316.2/24405por
dc.rightsopen access-
dc.subjectEducation for sustainable developmenteng
dc.subjectInterdisciplinarityeng
dc.subjectDevelopment of competencieseng
dc.subjectContemporary problemseng
dc.subjectEducação para desenvolvimento sustentávelpor
dc.subjectInterdisciplinaridadepor
dc.subjectDesenvolvimento de competênciaspor
dc.subjectProblemas atuaispor
dc.titleEducação para desenvolvimento sustentável e práticas interdisciplinarespor
dc.title.alternativeEducation for sustainable development and interdisciplinary practiceseng
dc.typebookPartpor
uc.publication.firstPage55-
uc.publication.lastPage64-
uc.publication.locationCoimbrapor
dc.identifier.doi10.14195/978-989-26-0533-3_5-
uc.publication.digCollectionPBpor
uc.publication.orderno5-
uc.publication.areaCiências Naturaispor
uc.publication.bookTitlePara aprender com a Terra: memórias e notícias de Geociências no espaço lusófono-
uc.publication.manifesthttps://dl.uc.pt/json/iiif/10316.2/31348/218749/manifest?manifest=/json/iiif/10316.2/31348/218749/manifest-
uc.publication.thumbnailhttps://dl.uc.pt/retrieve/11296402-
uc.publication.parentItemId52123-
uc.itemId71894-
item.fulltextWith Fulltext-
item.grantfulltextopen-
Appears in Collections:Para aprender com a Terra: memórias e notícias de Geociências no espaço lusófono
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
5-para_aprender_com_a_terra_v.f..pdf559.25 kBAdobe PDFThumbnail
  
See online
Show simple item record

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.