Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316.2/31356
Title: Energia e educação para desenvolvimento sustentável
Other Titles: Energy and education for sustainable development
Authors: João, P.
Pedrosa, M. A.
Henriques, M. H.
Keywords: Sustainable development;Energy;Energetic resources;Formal education;Interdisciplinarity;Problem‑based learning;Desenvolvimento sustentável;Energia;Recursos energéticos;Educação formal;Interdisciplinaridade;Aprendizagem baseada em resolução de problemas
Issue Date: 2012
Publisher: Imprensa da Universidade de Coimbra
Journal: http://hdl.handle.net/10316.2/24405
Abstract: Sustainable Development should be for all citizens a preoccupation and a motive, which requires an awareness of problems in this context area and the development of skills to fulfill their responsibilities. The Decade of Education for Sustainable Development came from the need to comply these requirements. Education is indispensable, being formal education a substantial and important part of it, involving children and young people, the adults of tomorrow. They, in their turn, influencing their families and friends, can stimulate initiatives at different levels and can contribute to the development of essential skills of more citizens, leading to this accountability. In a perspective of education for all and taking into consideration the defined policies to promote sustainable development, there is a need of a reflection about energy and energy resources. This arises from the importance given to the current concerns of sustainable management of energy resources, proved by energy efficiency issues. Taking into account that there are crucial learner‑centred approaches, that takes into account the quotidian use of energy knowledge, made in several subjects or disciplinary areas, it should be emphasize the Learning Based on Problem Solving. In a context of formal education, they must provide means for students to develop, cooperatively and independently in an interdisciplinary perspective, scientific knowledge relevant to responsible citizenship exercise, guided by preoccupations with sustainable development.
O Desenvolvimento Sustentável deve ser uma preocupação e motivo de ação para todos os cidadãos, o que requer que tomem consciência de problemas neste âmbito e desenvolvam competências para assumirem as suas responsabilidades. Da necessidade de preencher estes requisitos surgiu a Década da Educação para o Desenvolvimento Sustentável. A educação é essencial, sendo a formal uma parte substancial e importante, envolvendo crianças e jovens, adultos de amanhã. Estes, influenciando as suas famílias e amigos, podem estimular iniciativas, a diversos níveis, contribuindo assim para que mais cidadãos desenvolvam competências essenciais para esta responsabilização. Tendo em conta políticas definidas para promover o Desenvolvimento Sustentável, numa perspetiva de educação para todos, impõe‑se uma reflexão acerca de energia e recursos energéticos. Tal decorre da importância que se reconhece a preocupações atuais com gestão sustentável de recursos energéticos, das quais as questões de eficiência energética constituem uma evidência. Dado que são fundamentais abordagens centradas nos alunos, que tenham em conta os seus conhecimentos do quotidiano acerca de energia, realizadas nas diversas disciplinas ou áreas curriculares, enfatizam‑se estratégias de Aprendizagem Baseada em Resolução de Problemas. Num contexto de educação formal, estas devem proporcionar meios para que os alunos desenvolvam, cooperativa e autonomamente, numa perspetiva interdisciplinar, conhecimentos científicos relevantes para exercícios responsáveis de cidadania, orientados por preocupações de desenvolvimento sustentável.
URI: https://hdl.handle.net/10316.2/31356
ISBN: 978-989-26-0533-3 (PDF)
DOI: 10.14195/978-989-26-0533-3_8
Rights: open access
Appears in Collections:Para aprender com a Terra: memórias e notícias de Geociências no espaço lusófono

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