Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316.2/31363
Title: As pedreiras como recursos educativos: a Pedreira Britaldos (Penela, Portugal)
Other Titles: Quarries as educational resources: the Britaltos Quarry (Penela, Portugal)
Authors: Filipe, F.
Henriques, M. H.
Keywords: Education for Sustainable Development;Sustainable Management of Geological Resources;Education in Geology;Educational Strategies and Resources;Quarries;Educação para Desenvolvimentos Sustentável;Gestão Sustentável de Recursos Geológicos;Ensino de Geologia;Estratégias e Recursos Educativos;Pedreiras
Issue Date: 2012
Publisher: Imprensa da Universidade de Coimbra
Journal: http://hdl.handle.net/10316.2/24405
Abstract: In this work, we present the theoretical framework and the methodology used for the conception and planning of an educational project designed for students in the discipline of Biology and Geology in the 10th year of secondary education in Portugal, focussed upon the teaching unit – ‘Earth, a very special planet’. The research was framed within a science education project which endeavours to answer the following question – How to stimulate meaningful and relevant learning about sustainable exploitation of geological resources, in particular, limestones? The project was carried out during the academic year 2010/2011, involving students of the 10th year at the secondary school of Figueiro dos Vinhos, and using practical fieldwork, in small groups, during a field trip to an abandoned limestone quarry – the Britaltos Quarry which is situated in the district of Penela (central Portugal). Research results of this intervention reinforce the view that quarries can represent educational resources of great value in promoting education for sustainable development, generating relevant knowledge on Geosciences. Thus, the strategies and resources developed for this specific project should inspire other initiatives for other classes and schools located near to quarries, a reality more and more present in daily life of students, and for which it is considered necessary to adopt individual and collective attitudes and behaviors consistent with sustainable management of the geological resources.
Neste trabalho apresentam‑se a fundamentação teórica e a metodologia adotada na conceção e planificação de uma intervenção educativa concebida para alunos do 10º ano da disciplina de Biologia e Geologia, do ensino secundário português, centrada na unidade didática “A Terra, um planeta muito especial”. Enquadrada numa investigação em educação científica – que pretendeu dar resposta à seguinte questão: “Como estimular aprendizagens significativas e relevantes acerca de exploração sustentável de recursos geológicos, nomeadamente de calcário?” –, a intervenção foi implementada no ano letivo de 2010/2011, com alunos da turma A do 10º ano da Escola Secundária de Figueiró dos Vinhos, e envolveu trabalho prático de campo, em pequenos grupos, no âmbito de uma visita de estudo a uma pedreira de calcário desativada, localizada no concelho de Penela (Portugal central) – a Pedreira Britaldos. Os resultados da investigação enquadradora desta intervenção permitem reforçar a ideia de que as pedreiras desativadas podem constituir recursos educativos de grande valor na promoção de educação para desenvolvimento sustentável, mobilizando conhecimentos inerentes às geociências. Assim, as estratégias seguidas e os recursos construídos para a intervenção realizada poderão inspirar outras intervenções noutras turmas e escolas, situadas nas proximidades de pedreiras, realidade cada vez mais presente no quotidiano dos alunos, e relativamente à qual se considera necessária a adoção de atitudes e comportamentos individuais e coletivos consentâneos com uma gestão sustentável dos recursos geológicos.
URI: https://hdl.handle.net/10316.2/31363
ISBN: 978-989-26-0533-3 (PDF)
DOI: 10.14195/978-989-26-0533-3_11
Rights: open access
Appears in Collections:Para aprender com a Terra: memórias e notícias de Geociências no espaço lusófono

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
11-para_aprender_com_a_terra_v.f..pdf547.4 kBAdobe PDFThumbnail
  
See online
Show full item record

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.