Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316.2/31366
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorReverte, F. C.
dc.contributor.authorGarcia, M. G. M.
dc.contributor.authorSígolo, J. B.
dc.date.accessioned2014-06-19T11:56:09Z
dc.date.accessioned2020-09-18T16:45:26Z-
dc.date.available2014-06-19T11:56:09Z
dc.date.available2020-09-18T16:45:26Z-
dc.date.issued2012-
dc.identifier.isbn978-989-26-0533-3 (PDF)
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10316.2/31366-
dc.description.abstractThe use of games as a teaching resource has been an important facilitator in the teaching / learning process. Besides assisting the development of cognitive skills it also promotes the physical, emotional and social improvement on the students. Based on this methodology, which combines entertainment resources to educational methods, we present Bogicca, a game of rules which aim is to expand the knowledge of participants about soil formation. The game is intended to complement the teaching of geosciences in terms of soil formation, in addition to presenting important topics in environmental education. Furthermore, Bogicca encourages a dynamic and educational way to promote nature’s preservation through the development of environmental responsibility of the players. In this article, we will describe the application of this resource, as well as the achieved results, to students with age between seven and nine years of the ONG ACORDE, in Embu das Artes – SP.eng
dc.description.abstractA utilização de jogos como recurso didático tem sido um importante facilitador no processo de ensino/aprendizagem. Além de auxiliar no desenvolvimento de habilidades cognitivas, promove também a melhoria das qualidades físicas, emocionais e sociais dos educandos. Com base nessa metodologia, que alia recursos lúdicos ao ensino, apresentamos Bogicca, um jogo de regras cujo objetivo é ampliar os conhecimentos dos participantes acerca dos Processos de Formação dos Solos. O jogo tem por finalidade complementar o ensino de Geociências no tocante à formação de solos, além de apresentar tópicos importantes de educação ambiental. Ademais, Bogicca incentiva, de um modo dinâmico e educativo, a preservação da natureza através do desenvolvimento da responsabilidade ambiental dos jogadores. Neste artigo, descreveremos o modo de aplicação de tal recurso, assim como os resultados obtidos, a alunos com idade entre sete e nove anos da ONG ACORDE, em Embu das Artes – SP.por
dc.language.isopor-
dc.publisherImprensa da Universidade de Coimbrapor
dc.relation.ispartofhttp://hdl.handle.net/10316.2/24405por
dc.rightsopen access-
dc.subjectGameseng
dc.subjectSoil formationeng
dc.subjectGeoscienceseng
dc.subjectEnvironmental Educationeng
dc.subjectJogospor
dc.subjectFormação do Solopor
dc.subjectGeociênciaspor
dc.subjectEducação Ambientalpor
dc.titleBogicca: jogo para ensino do processo de formação do solopor
dc.title.alternativeBoggica: game for teaching the process of soil formationeng
dc.typebookPartpor
uc.publication.firstPage133-
uc.publication.lastPage139-
uc.publication.locationCoimbrapor
dc.identifier.doi10.14195/978-989-26-0533-3_13-
uc.publication.digCollectionPBpor
uc.publication.orderno13-
uc.publication.areaCiências Naturaispor
uc.publication.bookTitlePara aprender com a Terra: memórias e notícias de Geociências no espaço lusófono-
uc.publication.manifesthttps://dl.uc.pt/json/iiif/10316.2/31366/218617/manifest?manifest=/json/iiif/10316.2/31366/218617/manifest-
uc.publication.thumbnailhttps://dl.uc.pt/retrieve/11295116-
uc.publication.parentItemId52123-
uc.itemId71861-
item.fulltextWith Fulltext-
item.grantfulltextopen-
Appears in Collections:Para aprender com a Terra: memórias e notícias de Geociências no espaço lusófono
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
1_13-para_aprender_com_a_terra_v.f..pdf984.78 kBAdobe PDFThumbnail
  
See online
Show simple item record

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.