Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316.2/31367
Title: O ensino de Geografia e a construção de conhecimentos do espaço geográfico de Independência (Ceará, Brasil)
Other Titles: The teaching of Geography and the constrution of knowledge of the geograpical space of independence (Ceará, Brasil)
Authors: Gomes, R. C.
Pedroza, I.
Sales, M. C.
Keywords: Teaching Geography;Geoarchaeological;Conservation;Ensino de Geografia;Geoarqueologia;Preservação
Issue Date: 2012
Publisher: Imprensa da Universidade de Coimbra
Journal: http://hdl.handle.net/10316.2/24405
Abstract: Abstract – This article aims to present a proposal for educational activities in Geography which was held in the first stage of the course entitled “Understanding the geographic space and its resources focused on Archaeology” to the 20 (twenty) course participants, of the secondary and high school from public schools of the Municipality of Independência – Ceará, Brazil. The course is being developed using an interdisciplinary approach on the relations between man and geographical space, with a geoarchaeological focus. Thus, concepts are being discussed with the aim to bring the community together for the dissemination and preservation of natural and archaeological heritage of the municipality, especially represented by the record of rock art.
Este trabalho visa apresentar uma proposta de ação educativa em Geografia que foi realizada na primeira etapa do curso intitulado “Compreensão do espaço geográfico e seus recursos voltados para a Arqueologia”, destinado a 20 (vinte) cursistas, provenientes do ensino fundamental e médio de escolas públicas do município de Independência – Ceará, Brasil. O curso está sendo desenvolvido utilizando uma abordagem transdisciplinar sobre as relações do Homem com o espaço geográfico, tendo um enfoque geoarqueológico. Desse modo, estão sendo tratados conceitos que visam aproximar a comunidade para a difusão e preservação do patrimônio natural e arqueológico do município, especialmente representado pelos registros rupestres.
URI: https://hdl.handle.net/10316.2/31367
ISBN: 978-989-26-0533-3 (PDF)
DOI: 10.14195/978-989-26-0533-3_14
Rights: open access
Appears in Collections:Para aprender com a Terra: memórias e notícias de Geociências no espaço lusófono

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
14-para_aprender_com_a_terra_v.f..pdf540.74 kBAdobe PDFThumbnail
  
See online
Show full item record

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.