Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/10316.2/31374
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.author | Mansur, K. L. | |
dc.date.accessioned | 2014-06-19T13:42:04Z | |
dc.date.accessioned | 2020-09-18T16:45:28Z | - |
dc.date.available | 2014-06-19T13:42:04Z | |
dc.date.available | 2020-09-18T16:45:28Z | - |
dc.date.issued | 2012 | - |
dc.identifier.isbn | 978-989-26-0533-3 (PDF) | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10316.2/31374 | - |
dc.description.abstract | In 2009, several countries visited by Charles Darwin in the voyage of HMS Beagle celebrated the anniversary of 200 years of his birth, named “The Darwin Year”. Since 2008 the Caminhos de Darwin project has been developed in Brazil. Under this frame a network between 12 places of the State of Rio de Janeiro visited by Darwin in 1832 has been established. Before his voyage to Brazil, Darwin was in Cape Verde. In this context, authorities from Brazil and Cape Verde organized activities to share the methodology used in Brazil to mobilization of schools and communities. Two workshops were developed for teachers and young people. In this last case, the activities took place at the Centro Cultural Brasil – Cabo Verde. The geological time and the evolution of the species were chosen as themes. Ribbons of different colors and lengths were used in order to consider the proportion in time, as follows: (a) the red ribbon represents the Precambrian, the biggest time; (b) blue to Paleozoic age; (c) green to Mesozoic; and (d) yellow to Cenozoic. The colors and time were correlated to paleoenvironments pictures. The stay of Darwin in the archipelago was highlighted to the children and teens and it was discussed his importance to the understanding the evolution of the life on the Earth. The young people organized an exhibition with drawings, sculptures, installation with rocks and shells, banners, presentation in digital media, origami, and others. The produced material shows creativity and artistic, as well as scientific quality. | eng |
dc.description.abstract | No Brasil, desde 2008, foi desenvolvido o projeto Caminhos de Darwin que estabeleceu uma rede de comunicação entre 12 localidades do Estado do Rio de Janeiro visitadas pelo naturalista em 1832. Em 2009 foi comemorado o Ano Darwin, relativo aos 200 anos de nascimento do naturalista. Diversos países por onde ele passou em sua viagem a bordo do HMS Beagle realizaram atividades. Antes de chegar ao Brasil, Darwin passou por Cabo Verde. Neste contexto, autoridades brasileiras e cabo‑verdianas organizaram ações para compartilhamento da metodologia utilizada no Brasil para mobilização de escolas e comunidades. Foram desenvolvidas duas oficinas, sendo uma com professores e outra com crianças e adolescentes no Centro Cultural Brasil – Cabo Verde, na cidade de Praia. Para este segundo grupo, foi desenvolvida uma atividade sobre o tempo geológico e a evolução das espécies baseada na proporção entre cores de uma fita, onde o vermelho representa o Pré‑Cambriano, azul o Paleozoico, verde o Mesozoico e amarelo o Cenozoico. As cores e tempo decorrido foram correlacionados a gravuras de paleoambientes. A passagem de Darwin pelo arquipélago foi destacada e discutida a importância do seu trabalho para o entendimento da evolução da vida na Terra. Ao final de quatro dias foi montada uma exposição com desenhos para cada período de tempo, além de esculturas em massa de modelar, réplicas de fósseis com massa de farinha de trigo e água, instalações com rochas e conchas, cartazes, apresentação em meio eletrônico e dobraduras em papel, com criatividade e qualidade artística e científica. | por |
dc.language.iso | por | - |
dc.publisher | Imprensa da Universidade de Coimbra | por |
dc.relation.ispartof | http://hdl.handle.net/10316.2/24405 | por |
dc.rights | open access | - |
dc.subject | Charles Darwin | eng |
dc.subject | Perception of the Geological Time | eng |
dc.subject | Brazil | eng |
dc.subject | Cape Verde | eng |
dc.subject | Charles Darwin | por |
dc.subject | Percepção do Tempo Geológico | por |
dc.subject | Brasil | por |
dc.subject | Cabo Verde | por |
dc.title | A evolução das espécies e a percepção do tempo geológico: oficina e exposição num projeto de cooperação entre o Brasil e Cabo Verde | por |
dc.title.alternative | The evolution of the species and the perception of geological time: worshop and exhibition in the cooperation project between Brazil and Cape Verde | eng |
dc.type | bookPart | por |
uc.publication.firstPage | 167 | - |
uc.publication.lastPage | 176 | - |
uc.publication.location | Coimbra | por |
dc.identifier.doi | 10.14195/978-989-26-0533-3_17 | - |
uc.publication.digCollection | PB | por |
uc.publication.orderno | 17 | - |
uc.publication.area | Ciências Naturais | por |
uc.publication.bookTitle | Para aprender com a Terra: memórias e notícias de Geociências no espaço lusófono | - |
uc.publication.manifest | https://dl.uc.pt/json/iiif/10316.2/31374/218633/manifest?manifest=/json/iiif/10316.2/31374/218633/manifest | - |
uc.publication.thumbnail | https://dl.uc.pt/retrieve/11295254 | - |
uc.publication.parentItemId | 52123 | - |
uc.itemId | 71865 | - |
item.fulltext | With Fulltext | - |
item.grantfulltext | open | - |
Appears in Collections: | Para aprender com a Terra: memórias e notícias de Geociências no espaço lusófono |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
17-para_aprender_com_a_terra_v.f..pdf | 670.15 kB | Adobe PDF |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.