Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/10316.2/31378
Title: | Museu de minerais e rochas e acervo paleontológico: jogos didáticos como mediadores do conhecimento em geociências | Other Titles: | Museum of minerals and rocks and paleontological collection: educational games as mediating tools of knowledge in geosciences | Authors: | Barreto, S. de B. Lima, M. de A. Ribeiro, E. S. Sales, E. R. Correia, A. M. de L. Oliveira, E. V. Bittar, S. M. B. Silva, T. R. da |
Keywords: | Didactic games;Minerals;Rocks;Fossils;Rocks and Minerals Museum;Brazil;Jogos didáticos;Minerais;Rochas;Fósseis;Museu de Minerais e Rochas;Brasil | Issue Date: | 2012 | Publisher: | Imprensa da Universidade de Coimbra | Journal: | http://hdl.handle.net/10316.2/24405 | Abstract: | This work presents an initiative of the Museum which seeks to promote interactivity
through an educational practice based on playful learning experience. It describes
the mediating tools – educational games – puzzles, dominoes and memory games – designed
with the objective of “giving life” to the inanimate Mineral Kingdom and promoting a
greater interaction between the collections of minerals, rocks and fossils and the daily life of
the students and teachers from basic education level. The themes were selected based on the
national Curriculum Guidelines: minerals, cycle of rocks, rocks, fossils, fossil forest, dinosaurs,
industrial minerals, radioactive minerals, ornamental rocks, hardness scale. The NiFe
moment – a moment of concentration and consolidation of the Museum experience which
uses educational games – improves the social contribution of the Museum for the teaching of
geosciences and for the preservation of the natural and cultural environment. Este trabalho revela uma ação do Museu de Minerais e Rochas (MMR) em busca de promover a interatividade com uma prática educativa apoiada em uma aprendizagem lúdica. Neste sentido, descreve a criação de ferramentas mediadoras, os Jogos Didáticos – quebra‑cabeças, jogos de memória e dominó ‑, que visam dar “vida” ao inanimado Reino Mineral e proporcionar maior interação entre o acervo de minerais, rochas e fósseis e o cotidiano dos estudantes e professores de ensino fundamental e médio, principalmente. Os temas foram selecionados com base nos conteúdos de geociências presentes nos Parâmetros Curriculares Nacionais, versando sobre: Mineral, Ciclo das Rochas, Rochas, Fósseis, Bosque Fóssil, Dinossauros, Gemas, Minerais Industriais, Minerais Radioativos, Rochas Ornamentais, Escala de Dureza. A prática do momento de concentração e consolidação do conhecimento visitado – momento NiFe – com o recurso dos mediadores “Jogos Didáticos” vem aprimorar a contribuição social do Museu no ensino de geociências e na preservação do meio ambiente natural e cultural. |
URI: | https://hdl.handle.net/10316.2/31378 | ISBN: | 978-989-26-0533-3 (PDF) | DOI: | 10.14195/978-989-26-0533-3_20 | Rights: | open access |
Appears in Collections: | Para aprender com a Terra: memórias e notícias de Geociências no espaço lusófono |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
20-para_aprender_com_a_terra_v.f..pdf | 608.85 kB | Adobe PDF |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.