Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316.2/31381
Title: A importância didática das geocoleções virtuais no ensino/divulgação da geologia: caso da Coleção Nacional de Mineralogia do Museu Geológico
Other Titles: Didactic importance of virtual geocollections in teaching/dissemination of geology: the Nationl Mineralogy Collection of the Portuguese Geological Museum
Authors: Marta, P. A.
Simão, J. A.
Leal, N.
Sequeira, J. M.
Keywords: Portuguese mineralogy collection;Geological Museum;Virtual Geocollection;Teaching and dissemination of Geology;Coleção Nacional de Mineralogia;Museu Geológico;Geocoleção virtual;Ensino e divulgação da Geologia
Issue Date: 2012
Publisher: Imprensa da Universidade de Coimbra
Journal: http://hdl.handle.net/10316.2/24405
Abstract: Museums are educational institutions possessing collections of high scientific, educational and patrimonial value. Despite the importance of the collections for teaching and/or dissemination of Earth Sciences, the lack of room space and permanent staff as well as budgetary constraints turn them sometimes inaccessible to the public. The Portuguese Geological Museum possesses a mineralogy room with a permanent exhibition of specimens occurring in Portugal and abroad as well as specimens with crystallographic forms of great beauty. Nevertheless, the heap of minerals occurring in Portugal, built up from gifts and field collection of hundreds of samples, is mainly stored due to room limitations, to the specificity of the mineral collection and to museographic conceptualization. As this national geocollection is a major teaching resource for teacher’s primary and high school students as well as for general public, it is useful to give it an open access. Actually, this patrimony should be shown by digital means. This way of dissemination will allow that a geographically dispersed audience gets access to some specimens not exhibited at the museum galleries and at the same time, more information on which specimen can be provided. Regarding this, giving rise to a virtual geo‑collection, using the Geological Museum national mineralogy collection, to be released on an interactive platform, will allow access to a reliable and detail information on which specimen so as to be used for study and research purposes.
Os museus são instituições educacionais que possuem coleções com alto valor científico, pedagógico e patrimonial. Não obstante a importância do seu acervo para o ensino e/ou divulgação das ciências da Terra, em muitos casos, por falta de espaço, pessoal efetivo ou dificuldades financeiras, as coleções ou parte delas estão inacessíveis ao público. O Museu Geológico possui uma sala de mineralogia com uma exposição de exemplares de ocorrência portuguesa e estrangeira com formas cristalográficas de grande beleza. No entanto, o acervo de minerais ocorrentes em Portugal, construído a partir de ofertas e da colheita de centenas de amostras encontra‑se, em grande parte, arquivado devido às limitações do espaço físico disponível, à natureza da coleção e à conceptualização museográfica. Contudo, esta geocoleção de âmbito nacional constitui um importante recurso didático para professores e alunos do ensino básico e secundário e para o público em geral, pelo que se considera importante estar acessível. Este património museológico poderá, no entanto, vir a ser divulgado através da comunicação digital. Esta forma de divulgação possibilita, a um público geograficamente disperso, o acesso às peças do museu que não se encontram nas galerias do seu espaço físico permitindo, ao mesmo tempo, disponibilizar informação mais detalhada sobre cada uma. Neste contexto, a criação de uma geocoleção virtual do acervo de minerais nacionais do Museu Geológico, através de uma base de dados a disponibilizar numa plataforma interativa, permitirá o acesso à informação fidedigna e detalhada de cada amostra, de modo a ser utilizada como fonte de investigação e estudo.
URI: https://hdl.handle.net/10316.2/31381
ISBN: 978-989-26-0533-3 (PDF)
DOI: 10.14195/978-989-26-0533-3_22
Rights: open access
Appears in Collections:Para aprender com a Terra: memórias e notícias de Geociências no espaço lusófono

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
22-para_aprender_com_a_terra_v.f..pdf628 kBAdobe PDFThumbnail
  
See online
Show full item record

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.