Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316.2/31511
Title: Diálogos da vida comum: os espaços funerários e a Cidade Antiga
Other Titles: Dialogues from ordinary Life: funerary spaces and the ancient city
Authors: Andrade, Marta Mega de
Keywords: Funerary contexts;Public space;Death;Female epigrams;Gender and power;Contextos funerários;Espaço público;Morte;Epigramas femininos;Gênero e poder
Issue Date: 2012
Publisher: Imprensa da Universidade de Coimbra
Centro de Estudos Clássicos e Humanísticos
Journal: http://hdl.handle.net/10316.2/2342
Abstract: This text is about the public dimension of funerary spaces in the ancient city. It discusses its importance on some modalities of exposure and making (oneself) public, not only by values or ideas but also by images, identity propositions, status claims, social acknowledgment, to be sure. Yet it represents a primary reflexion, so that in what we can understand as funerary contexts, we bring here only some fragments on a first attempt on approaching funerary spaces through an overview of the Keirameikos “necropolis”, together with the results of the research on Funerary Contexts and Female Exposure in Athens, that’s so far about a group of funerary dedications to and by women of Attica, within VI and IV centuries b.C. The idea is to create a dialogue between space and text, bonding and connecting them to give basis to the hypothesis that funerary spaces, with their steles and engraved epitaphs formed something as a dialogical context in everyday life, in which one could find deeply connected public fuctions of exposure tied to the monuments made of stone and the family will of expression in a broader context than the citizens/citizenship self‑defined civic space
Este texto procura fazer uma reflexão sobre a dimensão pública dos espaços funerários na cidade antiga, discutindo sua importância para modalidades de exposição, e assim de publicização não tanto de idéias e valores, mas de imagens, proposições de identidade, requisições de status, em uma palavra, reconhecimento. Trata‑se de uma reflexão inicial, pois, no que tange àquilo que podemos compreender como contexto funerário, arrolamos aqui apenas alguns fragmentos de uma primeira tentativa de aproximação dos espaços funerários, pela menção à “necrópole” do Keirameikos, junto aos resultados da primeira fase da pesquisa Contextos Funerários e Exposição Feminina em Atenas, que aborda um conjunto de dedicações funerárias feitas para e por mulheres na Ática, entre os séculos VI e IV a.C. A idéia é fazer dialogar o espaço e o texto, reaproximá‑los para fundamentar a hipótese de que os espaços funerários, com suas estelas e epitáfios gravados na pedra, constituíam o que se pode definir como um contexto dialógico cotidiano, onde se podem encontrar inextrincavelmente conectadas certas “funções” de publicização e exposição ligadas aos monumentos em pedra e a necessidade de expressão das famílias em um contexto mais amplo do que a esfera de trânsito dos cidadãos e da cidadania
URI: https://hdl.handle.net/10316.2/31511
ISBN: 978-989-26-0295-0 (PDF)
DOI: 10.14195/978-989-8281-20-3_4
Rights: open access
Appears in Collections:Representações da Cidade Antiga: categorias históricas e discursos filosóficos

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