Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316.2/31521
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dc.contributor.authorFernandes, Edrisi
dc.date.accessioned2014-06-23T15:20:04Z
dc.date.accessioned2020-09-21T04:51:46Z-
dc.date.available2014-06-23T15:20:04Z
dc.date.available2020-09-21T04:51:46Z-
dc.date.issued2012-
dc.identifier.isbn978-989-26-0295-0 (PDF)
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10316.2/31521-
dc.description.abstractThe builders of Delphi, and the Epicurean philosophers also, intended to put down artificial barriers between humanity and the natural order of existence. We present some evidences of what may have meant, for the ancient Greeks, to consider Delphi as the “navel of the world”, and we present some views that interpretate the urbanistic disposition of its buildings in the light of an “Orphic/Pythagorean key” that could reveal to us an unconventional understanding of Greek religiosity and its articulation with the birth of Philosophy. Philodemus of Gadara, on his turn, remembered that Epicurus knew how to behave for many years “in a manner not inactive towards the city”, having “taken part in all the traditional festivals and sacrifices”. The sanctuary and the Garden are peculiar ways of dealing with the affairs of the Greek poliseng
dc.description.abstractOs edificadores de Delfos e os filósofos epicúreos pretenderam pôr abaixo barreiras artificiais entre a humanidade e a ordem natural da existência. Apresentamos algumas evidências do que parece ter significado, para os antigos gregos, considerar Delfos como “umbigo do mundo”, e destacamos alguns pontos de vista que interpretam a disposição urbanística das suas edificações à luz de uma “chave órfica/pitagórica” que poderia nos revelar um entendimento não‑convencional da religiosidade grega e de sua articulação com o nascimento da Filosofia. Filodemo de Gádara, por sua vez, recordou que Epicuro soube se conduzir por muitos anos “de um modo não inativo em relação à cidade”, tendo “tomado parte em todos os festivais e sacrifícios tradicionais”. O santuário e o jardim epicúreo são formas peculiares de engajamento em assuntos da pólis gregapor
dc.language.isopor-
dc.publisherImprensa da Universidade de Coimbrapor
dc.publisherCentro de Estudos Clássicos e Humanísticospor
dc.relation.ispartofhttp://hdl.handle.net/10316.2/2342por
dc.rightsopen access-
dc.subjectPythagoraseng
dc.subjectPythagoreanismeng
dc.subjectEpicuruseng
dc.subjectEpicurismeng
dc.subjectGreek urbanismeng
dc.subjectPitágoraspor
dc.subjectPitagorismopor
dc.subjectEpicuropor
dc.subjectEpicurismopor
dc.subjectUrbanismo gregopor
dc.titleSantuário, jardim e Pólis pitagorismo, epicurismo, urbanidade e políticapor
dc.title.alternativeSanctuary, garden and polis: pythagoreanism, epicurism, urbanity and politicseng
dc.typebookPartpor
uc.publication.firstPage89-
uc.publication.lastPage113-
uc.publication.locationCoimbrapor
dc.identifier.doi10.14195/978-989-8281-20-3_7-
uc.publication.digCollectionPBpor
uc.publication.orderno7-
uc.publication.areaArtes e Humanidadespor
uc.publication.bookTitleRepresentações da Cidade Antiga: categorias históricas e discursos filosóficos-
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uc.publication.thumbnailhttps://dl.uc.pt/retrieve/11430334-
uc.publication.parentItemId50916-
uc.itemId73766-
item.fulltextWith Fulltext-
item.grantfulltextopen-
Appears in Collections:Representações da Cidade Antiga: categorias históricas e discursos filosóficos
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