Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316.2/31527
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dc.contributor.authorSouza, Eliane Christina de
dc.date.accessioned2014-06-23T16:23:31Z
dc.date.accessioned2020-09-21T04:51:46Z-
dc.date.available2014-06-23T16:23:31Z
dc.date.available2020-09-21T04:51:46Z-
dc.date.issued2012-
dc.identifier.isbn978-989-26-0295-0 (PDF)
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10316.2/31527-
dc.description.abstractFrom the point of view of the sophistic rhetoric the attributes that turn persuasive an argument are independent of the scientific character of the discourse and there is not a universal criterion to the judgment and the formulation of laws. With the lack of an absolute and fixed criterion, Protagoras proposes that the majority chooses what appears to be the best now for the pólis. This places the measure‑man in a plan of “relative universality”: the measure, initially understood as the perceptions of each one, becomes, starting from the discursive action, the consensus. Therefore, for Protagoras, the logos have a constructive and unifier value, instead of an informative value and if applied with views to the best it will be therapeutic for the cityeng
dc.description.abstractDo ponto de vista da retórica sofística, os atributos que tornam um argumento persuasivo são independentes do caráter científico do discurso e não há um critério universal para o julgamento e a formulação de leis. Com a falta de um critério absoluto e fixo, Protágoras propõe que a maioria escolhe o que aparece como melhor agora para a pólis. Isso coloca o homem‑medida em um plano de “universalidade relativa”: a medida, inicialmente entendida como as percepções de cada um, passa a ser, a partir da ação discursiva, o consenso. Assim, para Protágoras, o logos tem um valor construtivo e unificador, em vez de um valor informativo, e, se aplicado com vistas ao melhor, será terapêutico para a cidadepor
dc.language.isopor-
dc.publisherImprensa da Universidade de Coimbrapor
dc.publisherCentro de Estudos Clássicos e Humanísticospor
dc.relation.ispartofhttp://hdl.handle.net/10316.2/2342por
dc.rightsopen access-
dc.subjectProtágoraseng
dc.subjectDiscourseeng
dc.subjectMeasure‑maneng
dc.subjectDemocracyeng
dc.subjectConsensuseng
dc.subjectProtágoraspor
dc.subjectDiscursopor
dc.subjectHomem‑medidapor
dc.subjectDemocraciapor
dc.subjectConsensopor
dc.titleO logos unificador de Protágoraspor
dc.title.alternativeProtagoras’ Unifying logoseng
dc.typebookPartpor
uc.publication.firstPage123-
uc.publication.lastPage134-
uc.publication.locationCoimbrapor
dc.identifier.doi10.14195/978-989-8281-20-3_9-
uc.publication.digCollectionPBpor
uc.publication.orderno9-
uc.publication.areaArtes e Humanidadespor
uc.publication.bookTitleRepresentações da Cidade Antiga: categorias históricas e discursos filosóficos-
uc.publication.manifesthttps://dl.uc.pt/json/iiif/10316.2/31527/228095/manifest?manifest=/json/iiif/10316.2/31527/228095/manifest-
uc.publication.thumbnailhttps://dl.uc.pt/retrieve/11430444-
uc.publication.parentItemId50916-
uc.itemId73768-
item.fulltextWith Fulltext-
item.grantfulltextopen-
Appears in Collections:Representações da Cidade Antiga: categorias históricas e discursos filosóficos
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