Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/10316.2/31864
Title: | Configurações disciplinares e interdisciplinares da ciência da informação no ensino e pesquisa | Authors: | Pinheiro, Lena Vania Ribeiro | Issue Date: | 2009 | Publisher: | Imprensa da Universidade de Coimbra | Journal: | http://hdl.handle.net/10316.2/2749 | Abstract: | Research on the interdisciplinarity in Information Science using the theoretical basis – and
mainly the ideas of epistemologists Hilton Japiassu, Brazilian, and Olga Pombo, Portuguese,
for the understanding and reflexion on the concepts of disciplinarity, interdisciplinarity and
transdisciplinarity. The scientific construction of Information Science is approached as a
continuation of previous theoretical and empirical researches in the mapping of the disciplines
which constitute the epistemological domain of the area. Nuances of boundaries and limits as
well as the dynamics of mutations in interdisciplinary areas are studied in time, especially those
emanating from the Information Society on account of the strong interference of globalization
and of the information and communication technologies – ICTs (TICs, in Portuguese). The
more consolidated and the new disciplines emanating from the new technocultural order in
the 1990s, allow the outlining of interdisciplinarity in those fields with greater theoretical and
practical contribution to each discipline and in the ramifications of interdisciplinarity, through
the identification of each field of knowledge in this interdisciplinary crossing. The core of the
analysis is the university, as a knowledge generator entity; data sources were graduate programs
in Information Science with respective concentration areas and formal research lines for the
identification of possible interdisciplinary signs. The institutional affiliation of programs is
analyzed, in order to detect, in the academic structure, how and with which areas interdisciplinary
bonds are established - from the strongest to the weakest – in the university context. Results
allowed the mapping of the scientific domain of Information Science, with its interdisciplinary
interfaces, tendencies and changes across time, in teaching and research. Pesquisa sobre a interdisciplinaridade na Ciência da Informação, tendo por fundamentos teóricos sobretudo as idéias dos epistemólogos Hilton Japiassu, brasileiro, e Olga Pombo, portuguesa, no entendimento e reflexão sobre os conceitos de disciplinaridade, interdisciplinaridade e transdisciplinaridade. A construção científica da Ciência da Informação é abordada, em continuidade a pesquisas teóricas e empíricas anteriores, no mapeamento de disciplinas que constituem o território epistemológico da área. As nuances das fronteiras e limites, bem como a dinâmica de mutações nas áreas interdisciplinares são estudadas no tempo, especialmente decorrentes da Sociedade da Informação, pela forte interferência da globalização e das tecnologias da comunicação e informação-TIC’s. As disciplinas mais consolidadas e as novas disciplinas surgidas pelo impulso da nova ordem tecnocultural, na década de 1990, permitem delinear os contornos da interdisciplinaridade, nos campos de conhecimento com maior contribuição teórica e prática para cada disciplina e no desdobramento da interdisciplinaridade, pela identificação de cada campo do conhecimento neste entrecruzamento interdisciplinar. O núcleo de análise é a universidade, como entidade geradora de conhecimento, tendo por fonte da pesquisa os programas de pós-graduação em Ciência da Informação, com as respectivas áreas de concentração e linhas de pesquisa, na identificação de possíveis indícios interdisciplinares. A vinculação institucional dos Programas é analisada, para verificação, na estrutura acadêmica, de como e com que áreas são estabelecidos os laços interdisciplinares, dos mais fortes aos mais frágeis, no âmbito das universidades. A partir dos resultados é traçado um mapa do território científico da Ciência da Informação com suas interfaces interdisciplinares, tendências e mutações ao longo do tempo, no ensino e na pesquisa. |
URI: | https://hdl.handle.net/10316.2/31864 | ISBN: | 978-989-26-0319-3 (PDF) | DOI: | 10.14195/978-989-26-0319-3_9 | Rights: | open access |
Appears in Collections: | A ciência da informação criadora do conhecimento Vol. I |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
9-_a_ci_ncia_da_informa__o_criadora_de_conhecimento_vol_i.pdf | 862.68 kB | Adobe PDF |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.