Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316.2/31864
Title: Configurações disciplinares e interdisciplinares da ciência da informação no ensino e pesquisa
Authors: Pinheiro, Lena Vania Ribeiro
Issue Date: 2009
Publisher: Imprensa da Universidade de Coimbra
Journal: http://hdl.handle.net/10316.2/2749
Abstract: Research on the interdisciplinarity in Information Science using the theoretical basis – and mainly the ideas of epistemologists Hilton Japiassu, Brazilian, and Olga Pombo, Portuguese, for the understanding and reflexion on the concepts of disciplinarity, interdisciplinarity and transdisciplinarity. The scientific construction of Information Science is approached as a continuation of previous theoretical and empirical researches in the mapping of the disciplines which constitute the epistemological domain of the area. Nuances of boundaries and limits as well as the dynamics of mutations in interdisciplinary areas are studied in time, especially those emanating from the Information Society on account of the strong interference of globalization and of the information and communication technologies – ICTs (TICs, in Portuguese). The more consolidated and the new disciplines emanating from the new technocultural order in the 1990s, allow the outlining of interdisciplinarity in those fields with greater theoretical and practical contribution to each discipline and in the ramifications of interdisciplinarity, through the identification of each field of knowledge in this interdisciplinary crossing. The core of the analysis is the university, as a knowledge generator entity; data sources were graduate programs in Information Science with respective concentration areas and formal research lines for the identification of possible interdisciplinary signs. The institutional affiliation of programs is analyzed, in order to detect, in the academic structure, how and with which areas interdisciplinary bonds are established - from the strongest to the weakest – in the university context. Results allowed the mapping of the scientific domain of Information Science, with its interdisciplinary interfaces, tendencies and changes across time, in teaching and research.
Pesquisa sobre a interdisciplinaridade na Ciência da Informação, tendo por fundamentos teóricos sobretudo as idéias dos epistemólogos Hilton Japiassu, brasileiro, e Olga Pombo, portuguesa, no entendimento e reflexão sobre os conceitos de disciplinaridade, interdisciplinaridade e transdisciplinaridade. A construção científica da Ciência da Informação é abordada, em continuidade a pesquisas teóricas e empíricas anteriores, no mapeamento de disciplinas que constituem o território epistemológico da área. As nuances das fronteiras e limites, bem como a dinâmica de mutações nas áreas interdisciplinares são estudadas no tempo, especialmente decorrentes da Sociedade da Informação, pela forte interferência da globalização e das tecnologias da comunicação e informação-TIC’s. As disciplinas mais consolidadas e as novas disciplinas surgidas pelo impulso da nova ordem tecnocultural, na década de 1990, permitem delinear os contornos da interdisciplinaridade, nos campos de conhecimento com maior contribuição teórica e prática para cada disciplina e no desdobramento da interdisciplinaridade, pela identificação de cada campo do conhecimento neste entrecruzamento interdisciplinar. O núcleo de análise é a universidade, como entidade geradora de conhecimento, tendo por fonte da pesquisa os programas de pós-graduação em Ciência da Informação, com as respectivas áreas de concentração e linhas de pesquisa, na identificação de possíveis indícios interdisciplinares. A vinculação institucional dos Programas é analisada, para verificação, na estrutura acadêmica, de como e com que áreas são estabelecidos os laços interdisciplinares, dos mais fortes aos mais frágeis, no âmbito das universidades. A partir dos resultados é traçado um mapa do território científico da Ciência da Informação com suas interfaces interdisciplinares, tendências e mutações ao longo do tempo, no ensino e na pesquisa.
URI: https://hdl.handle.net/10316.2/31864
ISBN: 978-989-26-0319-3 (PDF)
DOI: 10.14195/978-989-26-0319-3_9
Rights: open access
Appears in Collections:A ciência da informação criadora do conhecimento Vol. I

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
9-_a_ci_ncia_da_informa__o_criadora_de_conhecimento_vol_i.pdf862.68 kBAdobe PDFThumbnail
  
See online
Show full item record

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.