Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/10316.2/31915
Title: | C.I. como agente (in) discreto na missão de Bolonha | Authors: | Pinto, Maria João Fernandes, Sofia |
Issue Date: | 2009 | Publisher: | Imprensa da Universidade de Coimbra | Journal: | http://hdl.handle.net/10316.2/2749 | Abstract: | This Communication intends to contribute to the process of boosting the profile of
Information Science, particularly in the context of iberian Higher Education libraries. The
aim is to demonstrate how the work of CI has a vital and important role with regard to the
challenges offered by the Treaty of Bologna, and thus seek to spread strategies, measures and
joint efforts by a European University of Knowledge.
Since the Higher Education with the new values and perspectives of teaching arising
from the Bologna Process, it makes sense to briefly present their objectives, assumptions and
pedagogical innovations to be felt.
Some implications are examined in academia from the case in question, particularly in the
libraries of higher education.
Following the impact that the new model is, in this context, will be demonstrated the
importance of Information Science at the library of Higher Education to be able to meet the new
challenges raised and have a proactive contribution to a collective and competent learning.
Finally, expose a brief conclusion on the partnership of the professional in Information
Science in social responsibility and education for the future. A presente comunicação pretende contribuir para o processo de dinamização do perfil profissional de Ciência da Informação (CI), nomeadamente no contexto das bibliotecas do Ensino Superior ibérico. O objectivo consiste em demonstrar como o profissional de CI tem um papel relevante e vital no que diz respeito aos desafios propostos pelo Tratado de Bolonha e, assim, procurar disseminar estratégias, esforços e medidas conjuntas por uma Universidade Europeia do Conhecimento. Sendo o contexto o Ensino Superior (ES) com os novos valores e perspectivas pedagógicas decorrentes do Processo de Bolonha, faz sentido apresentar resumidamente os respectivos objectivos e pressupostos e as inovações pedagógicas que se fizeram sentir. Serão analisadas algumas implicações no meio académico resultantes do processo em questão, nomeadamente nas bibliotecas do ensino superior. No seguimento do impacto que o novo modelo tem neste âmbito, será demonstrada a importância de Ciência da Informação na biblioteca do ES para ser capaz de responder aos novos desafios levantados e ter um contributo proactivo em prol de uma aprendizagem colectiva e competente. Finalmente, é apresentada uma breve conclusão sobre a parceria do profissional de CI na responsabilidade social e pedagógica de futuro. |
URI: | https://hdl.handle.net/10316.2/31915 | ISBN: | 978-989-26-0319-3 (PDF) | DOI: | 10.14195/978-989-26-0319-3_27 | Rights: | open access |
Appears in Collections: | A ciência da informação criadora do conhecimento Vol. I |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
27-_a_ci_ncia_da_informa__o_criadora_de_conhecimento_vol_i.pdf | 826.78 kB | Adobe PDF |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.