Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316.2/31931
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dc.contributor.authorCamargo, Liriane Soares de Araújo de
dc.contributor.authorVidotti, Silvana Aparecida Borsetti Gregorio
dc.date.accessioned2014-06-27T13:17:50Z
dc.date.accessioned2020-09-19T12:08:59Z-
dc.date.available2014-06-27T13:17:50Z
dc.date.available2020-09-19T12:08:59Z-
dc.date.issued2009-
dc.identifier.isbn978-989-26-0869-3 (PDF)
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10316.2/31931-
dc.description.abstractInformation Architecture (IA) aims to support the development of digital environments by offering of a set of principles, processes and procedures governing its conceptualization. However, this set is still being consolidated in the area of Information Science, covering various fields of knowledge. Based on that context, this paper presents some practices and guidelines for development of AI for environments for education and research. These environments were selected to target a more specific IA, which should address the treatment and dissemination of information as essential activities. The presentation of guidelines and practices involves literary and exploratory analysis of processes and methods in various areas of knowledge, which support the steps of 302 analysis and design of academic and scientific information. A specific information architecture can provide services targeted to students with special needs based on principles of accessibility, collaborative environment based on Web 2.0, customization of interfaces based on usability studies, recommendation of information based on personalization resources and self-archiving of documents based on principles of digital repositories. It is hoped that the information presented assist in developing of digital informational environment, facilitating and enhancing the user-system interaction, communication and construction of scientific knowledgeeng
dc.description.abstractA Arquitetura da Informação (AI) visa auxiliar o desenvolvimento de ambientes digitais por meio do oferecimento de um conjunto de princípios, processos e métodos que regem sua conceituação. Contudo, tal conjunto ainda está sendo consolidado na área da Ciência da Informação, abrangendo várias áreas de conhecimento. Baseado nesse contexto, este artigo apresenta algumas práticas e diretrizes para o desenvolvimento de AI para ambientes de ensino e pesquisa. Tais ambientes foram selecionados para direcionar uma AI mais específica, que deve abordar o tratamento e a disseminação da informação como atividades essenciais. A apresentação das diretrizes e práticas consiste em uma análise literária e exploratória de processos e métodos de diversas áreas do conhecimento, os quais apóiam as etapas de análise e projeto de informações acadêmicas e científicas. Uma arquitetura da informação específica pode prover serviços direcionados como atendimento de alunos com necessidades especiais baseado em princípios de acessibilidade, ambiente colaborativo baseado em princípios da web 2.0, customização de interface baseada em estudos de usabilidade, recomendação de informações baseada em recursos de personalização e auto-arquivamento de documentos baseado em princípios de repositórios digitais. Espera-se que as informações apresentadas auxiliem na elaboração de ambientes informacionais digitais, facilitando e aumentando a interação usuário-sistema, a comunicação científica e a construção de conhecimentospor
dc.language.isopor-
dc.publisherImprensa da Universidade de Coimbrapor
dc.relation.ispartofhttp://hdl.handle.net/10316.2/3158por
dc.rightsopen access-
dc.titleArquitetura da informação digital em ambientes científicos e acadêmicospor
dc.typebookPartpor
uc.publication.firstPage301-
uc.publication.lastPage313-
uc.publication.locationCoimbrapor
dc.identifier.doi10.14195/978-989-26-0869-3_23-
uc.publication.digCollectionPB-
uc.publication.digCollectionAApor
uc.publication.orderno23-
uc.publication.areaArtes e Humanidadespor
uc.publication.bookTitleA ciência da informação criadora do conhecimento Vol. II-
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Appears in Collections:A ciência da informação criadora do conhecimento Vol. II
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