Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/10316.2/31955
Title: | Modelo de leitura documentária para indexação de textos científicos como metodologia de ensino sociocognitiva: análise da aplicabilidade com uso de protocolo verbal com vistas à sua adequação | Authors: | Fujita, Mariângela Spotti Lopes | Issue Date: | 2009 | Publisher: | Imprensa da Universidade de Coimbra | Journal: | http://hdl.handle.net/10316.2/2749 | Abstract: | In order to search into the use of teaching strategies to the indexer’s initial education, it
was developed a pedagogical application of the documentary reading model from the linking of
the professional context in socio-cognitive approach to idealization of the aims of documentary
reading and its applicability. Taking into account the socio-cognitive approach, it was applied the
model of Documentary Reading using the data collecting technique from the interactive verbal
protocol with pairs of students with the aim of helping them to grasp the indexing process. The
results explained the risen doubts with regard to the text, to the understanding of the subjects
as a whole and to the Documentary Reading Model for indexing scientific articles instigating
its improvement and consequent suitability of its Explicative Manual as Teaching Manual. It
was verified that the learner indexer needs to foresee the real professional context and develop
knowledge and proper professional strategies to the subject analysis. The Documentary Reading
Model and its Teaching Manual bring this contribution becoming the indexing process easier,
besides revealing themselves as helping tools, since they guide the learner indexers on what to
look for and where to meet. Com a proposta de investigação do uso de estratégias de ensino para a formação inicial do indexador, desenvolveu-se a aplicação pedagógica do modelo de leitura documentária a partir da vinculação do contexto profissional em abordagem sociocognitiva para idealização dos objetivos de leitura documentária e aplicabilidade. Considerando a abordagem sociocognitiva, foi aplicado o Modelo de Leitura Documentária utilizando a técnica de coleta de dados do protocolo verbal interativo com pares de alunos com o objetivo de auxiliá-los na compreensão do processo de indexação. Os resultados esclareceram as dúvidas surgidas quanto ao texto utilizado, à compreensão dos sujeitos como um todo e ao Modelo de Leitura Documentária para indexação de artigos científicos provocando seu aprimoramento e conseqüente adequação de seu Manual Explicativo como Manual de Ensino. Constatamos que o indexador aprendiz necessita antever o contexto profissional real e desenvolver conhecimentos e estratégias profissionais adequadas à análise de assunto. O Modelo de Leitura Documentária e seu Manual de Ensino trazem esta contribuição, facilitando o processo de indexação, além de mostrarem-se ferramentas de auxílio, pois orientaram os indexadores aprendizes sobre o quê procurar e onde encontrar. |
URI: | https://hdl.handle.net/10316.2/31955 | ISBN: | 978-989-26-0319-3 (PDF) | DOI: | 10.14195/978-989-26-0319-3_34 | Rights: | open access |
Appears in Collections: | A ciência da informação criadora do conhecimento Vol. I |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
34-_a_ci_ncia_da_informa__o_criadora_de_conhecimento_vol_i.pdf | 876.72 kB | Adobe PDF |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.