Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/10316.2/31957
Title: | O profissional da informação e a gestão da qualidade em serviços de informação: capacitação e mercado de trabalho | Authors: | Ferreira, Danielle Thiago | Issue Date: | 2009 | Publisher: | Imprensa da Universidade de Coimbra | Journal: | http://hdl.handle.net/10316.2/2749 | Abstract: | This research analyzed the Information Professional in the Quality Management in
Information Services, for this, was verified through a field research the level of performance of
the information professional, librarian, in the Quality Management in Information Services
in companies and also it was searched and identified it offers courses stricto and broad sensu
with focus in the Quality Management in information services. It was reflected on the lacks,
in the formation process and qualification of the information professional and insertion in
the market, analyzing the requirements of based knowledge in the international studies of the
Special Libraries Association, SLA (1996; 2003), abilities these directed toward the Quality
Management. Concluded that, the field research confirmed the demand for qualification in
quality area, exactly the professional to demonstrate that already it acts with sights to the quality
in services. With regard to the searches for qualification offers, the diversity of forms to the
professional can be evidenced to acquire this knowledge, but also it demonstrated the importance
of the Information Science to offer such formation in its courses of after the graduation. Esta pesquisa propôs-se a analisar a capacitação do Profissional da Informação na área de Gestão da Qualidade em Serviços de Informação, para tanto foi verificado, por meio de uma pesquisa de campo, o nível de atuação do Profissional da Informação, bibliotecário, na área de Gestão da Qualidade em Serviços da Informação em empresas e também foram pesquisados e identificados as ofertas de cursos stricto e lato-sensu com foco na Gestão da Qualidade em Serviços de informação. Refletiu-se sobre as carências no processo de formação e qualificação do Profissional da Informação e inserção no mercado, analisando-se as exigências de conhecimentos baseados nos estudos internacionais da Special Libraries Association, SLA, competências essas voltadas para a Gestão da Qualidade. Concluiu-se que a pesquisa de campo confirmou a demanda do profissional por capacitação na área da qualidade. Com relação às buscas por ofertas de capacitação, foi possível constatar a diversidade de formas do profissional adquirir este conhecimento, mas também se demonstrou a importância de a Ciência da Informação oferecer tal formação em seus cursos de Pós-graduação. |
URI: | https://hdl.handle.net/10316.2/31957 | ISBN: | 978-989-26-0319-3 (PDF) | DOI: | 10.14195/978-989-26-0319-3_35 | Rights: | open access |
Appears in Collections: | A ciência da informação criadora do conhecimento Vol. I |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
35-_a_ci_ncia_da_informa__o_criadora_de_conhecimento_vol_i.pdf | 840.92 kB | Adobe PDF |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.