Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316.2/32835
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorEstudante, Paulo-
dc.date.accessioned2014-07-31T09:43:39Z
dc.date.accessioned2020-09-15T14:39:29Z-
dc.date.available2014-07-31T09:43:39Z
dc.date.available2020-09-15T14:39:29Z-
dc.date.issued2014-
dc.identifier.issn2182-7974-
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10316.2/32835-
dc.description.abstractIt is still often matter of active debate whether the 16th‑ and even first half of the 17th‑century polyphony used instruments or not. This paper argues that very likely the major Portuguese cathedrals were, along with the Spanish, the first in Europe to employ full‑time instrumentalists. Through Coimbra’s cathedral, it will be showed that the admission of those laymen into the ecclesiastical establishment was not without consequences, both financial and social.eng
dc.description.abstractMesmo entre aqueles mais próximos da História da Música, é ainda latente a concepção oitocentista de uma polifonia do Século de Ouro interpretada (e idealizada) a capella. O presente trabalho pretende contribuir para uma revisão desse ideário sugerindo que as catedrais portuguesas terão acompanhado as suas congéneres espanholas naquele que parece ter sido um movimento precoce no espaço europeu: a contratação permanente de um grupo instrumental por parte das principais igrejas. Focado na sé de Coimbra, procurar‑se‑á mostrar como essa incorporação de um grupo leigo de charamelas implica um esforço financeiro e humano consideráveis por parte da instituição eclesiástica.por
dc.language.isopor-
dc.publisherImprensa da Universidade de Coimbra-
dc.subjectSé de Coimbra-
dc.subjectMúsica-
dc.subjectCharamelas-
dc.subjectCoimbra’s catedraleng
dc.subjectMusiceng
dc.subjectShawmseng
dc.title“Por sere mto nescesarios para o seruico desta See” incorporação permanente dos charamelas no serviço musical da Sé de Coimbra (sécs. XVI‑XVII)por
dc.title.alternative“Por sere mto nescesarios para o seruico desta See” charamelas full‑time admission to Coimbra’s Cathedral Music Chapel (16th‑17th centuries)eng
dc.typearticle-
uc.publication.collectionBoletim do Arquivo da Universidade de Coimbra, vol. XXVII-
uc.publication.firstPage295-
uc.publication.lastPage339-
uc.publication.locationCoimbra-
uc.publication.journalTitleBoletim do Arquivo da Universidade de Coimbra-
uc.publication.volume27por
dc.identifier.doi10.14195/2182-7974_27_5-
uc.publication.sectionEstudos-
uc.publication.digCollectionIP-
uc.publication.digCollectionB1-
uc.publication.orderno4-
uc.publication.areaArtes e Humanidades-
uc.publication.manifesthttps://dl.uc.pt/json/iiif/10316.2/32835/215969/manifest?manifest=/json/iiif/10316.2/32835/215969/manifest-
uc.publication.thumbnailhttps://dl.uc.pt/retrieve/11242179-
uc.itemId71305-
uc.thumbnail.urihttps://dl.uc.pt/iiif-imgsrv/11242086/dl!3!76!32!41!76324107656579215122562803310211886541-
item.fulltextWith Fulltext-
item.grantfulltextopen-
Appears in Collections:Boletim do Arquivo da Universidade de Coimbra
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
bauc27_artigo5.pdf7.36 MBAdobe PDFThumbnail
  
See online
Show simple item record

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.