Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/10316.2/35455
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.author | Peixinho, Ana Teresa | - |
dc.contributor.editor | Universidade de Coimbra. Faculdade de Letras (ed. lit.) | - |
dc.date.accessioned | 2015-01-12T12:24:22Z | |
dc.date.accessioned | 2020-09-18T09:10:12Z | - |
dc.date.available | 2015-01-12T12:24:22Z | |
dc.date.available | 2020-09-18T09:10:12Z | - |
dc.date.issued | 2013 | - |
dc.identifier.issn | 0870-4112 | - |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10316.2/35455 | - |
dc.description.abstract | The success of the work Lettres Portugaises, going beyond the purely national context, is mainly due, in our opinion, to the enigmatic character and the aura of mystery that surrounds it, due to various reasons, which have been suffi ciently identifi ed by critics. Since the publication of the letters of the Portuguese religious, in the late seventeenth century, that the letter is seen as the appropriate and suitable medium to the spontaneous expression of intimacy and passion. However, it should be noted that, as with other literary creations of time, neglect and impulsivity in the letters of Mariana are essentially textual effects. Although there is a current of criticism that defends the veracity of the story of Sister Mariana, even based on documentary research, in our opinion this is not the most important point. Regardless of the empirical existence of the fi gure and the truth of these letters, we understand that, from the moment they are collected, sorted and published by a publisher, they acquire an organic dimension that escapes the logic of referential judgment. In the case of the Portuguese Lettres, it is the act of speech production the fundamental diegetic element, moving to the background the designated addressee. It is through speech that Mariana undertakes a cathartic process of self-analysis, which will allow her to follow a process of rationalization. | eng |
dc.description.abstract | O sucesso da obra Lettres Portugaises, que extravasa o âmbito meramente nacional, prende-se sobretudo, na nossa opinião, com o caráter enigmático e com a aura de mistério que a envolve, decorrentes de motivos diversos, que foram já sufi cientemente identifi cados pela crítica. Desde a publicação das cartas da religiosa portuguesa, no fi m do século XVII, que a carta é entendida como medium apropriado e adequado à expressão espontânea da intimidade e da paixão. Contudo, sublinhe-se que, tal como sucede com outras criações literárias da época, a negligência e a impulsividade das cartas de Mariana são efeitos textuais, mais pensados e refl etidos do que à primeira vista possa parecer. Embora haja uma corrente da crítica que defende a veracidade da história da Soror Mariana, baseada inclusive em pesquisa documental, entendemos relegar essa questão para segundo plano. Independentemente da existência empírica da fi gura e da veracidade ou não destas cartas, entendemos que, a partir do momento em que elas são coligidas, ordenadas e publicadas por um editor, elas adquirem uma dimensão orgânica que escapa à lógica de julgamento referencial. No caso das Lettres Portugaises, é o ato de produção do discurso o elemento diegético fundamental, o que secundariza de certa forma o destinatário eleito. Será através do discurso que Mariana enceta um processo catártico de autoanálise, que lhe permitirá trilhar um processo de racionalização. | por |
dc.language.iso | por | - |
dc.publisher | Imprensa da Universidade de Coimbra | - |
dc.subject | Epistolary | eng |
dc.subject | Letter | eng |
dc.subject | Passion | eng |
dc.subject | Speech | eng |
dc.subject | Epistolar | por |
dc.subject | Carta | por |
dc.subject | Paixão | por |
dc.subject | Discurso | por |
dc.title | As Cartas de Soror Mariana: o epistolar como discurso da paixão | por |
dc.type | article | - |
uc.publication.collection | Biblos vol. XI | - |
uc.publication.firstPage | 39 | - |
uc.publication.lastPage | 59 | - |
uc.publication.location | Coimbra | - |
uc.publication.journalTitle | Biblos | - |
uc.publication.volume | 11 | por |
dc.identifier.doi | 10.14195/0870-4112_11_2 | - |
uc.publication.section | Artigos | - |
uc.publication.digCollection | IP | - |
uc.publication.digCollection | B1 | - |
uc.publication.orderno | 3 | - |
uc.publication.area | Artes e Humanidades | - |
uc.publication.manifest | https://dl.uc.pt/json/iiif/10316.2/35455/218268/manifest?manifest=/json/iiif/10316.2/35455/218268/manifest | - |
uc.publication.thumbnail | https://dl.uc.pt/retrieve/11291734 | - |
uc.itemId | 71798 | - |
uc.thumbnail.uri | https://dl.uc.pt/iiif-imgsrv/11291690/dl!3!28!68!35!28683560494052543076493200719439249343 | - |
item.fulltext | With Fulltext | - |
item.grantfulltext | open | - |
Appears in Collections: | Biblos |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
biblos_xi_cap3.pdf | 4.34 MB | Adobe PDF |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.