Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316.2/35471
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorPires, Edmundo Balsemão-
dc.contributor.editorUniversidade de Coimbra. Faculdade de Letras (ed. lit.)-
dc.date.accessioned2015-01-12T14:10:48Z
dc.date.accessioned2020-09-18T09:10:13Z-
dc.date.available2015-01-12T14:10:48Z
dc.date.available2020-09-18T09:10:13Z-
dc.date.issued2013-
dc.identifier.issn0870-4112-
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10316.2/35471-
dc.description.abstractThere is a central argument that this article aims to prove regarding aesthetical theory. Aesthetics deals with definite technologies. I’m referring, firstly, to a technology of the bodily sensation, memory and imagination but also to extra-corporeal technologies such as among others the Arts, remodelling in external media the sensorimotor processes, imagination, thought and communication. Aesthetics as a philosophical discipline has been historically dependent on the foundations of its descriptions of the technologies of reference in the fields of Metaphysics and the Philosophy of Nature, Theory of Knowledge and Logic and Ethics and Politics. Justifications do not involve only generalconcepts but also clarifi cations about the nexus of the senses and the ideal of perception. Once freed from the historical conditions of its starting point because of changes in the technological focus Aesthetics turns to other ways that are inconceivable in the former supporting disciplines. Nevertheless, the modern aesthetical conceptions continue to take as a reference the technological reshaping of the sensorimotor processes and of thought.eng
dc.description.abstractHá um argumento central que o presente artigo pretende demonstrar relativamente à teoria estética. A Estética ocupa-se de determinadas tecnologias. Refiro-me, primeiramente, a uma tecnologia corporal da sensação, da memória e da imaginação mas ainda às tecnologias extracorporais, como entre outras a da Arte, que remodelam em meios externos processos sensório-motores, imaginários, do pensamento e comunicativos. A Estética como disciplina filosófica esteve historicamente dependente de fundamentações das suas descrições sobre essas tecnologias de referência nos âmbitos da Metafísica e da Filosofia da Natureza, da Gnosiologia e da Lógica e da Ética e da Política. Nas justificações não se desenvolvem só concepções gerais mas aclarações sobre o nexo dos sentidos e sobre o ideal da percepção. Uma vez liberta das condições históricas do seu ponto de partida em virtude das transformações na sua base tecnológica a Estética envereda por outros caminhos que não se podem conceber nos âmbitos justificativos indicados mas não deixam de tomar como referência uma remodelagem tecnológica dos processos sensório-motores e do pensamento.por
dc.language.isopor-
dc.publisherImprensa da Universidade de Coimbra-
dc.subjectAestheticseng
dc.subjectBeautyeng
dc.subjectMediaeng
dc.subjectTechnologyeng
dc.subjectEstéticapor
dc.subjectBelopor
dc.subjectMediapor
dc.subjectTecnologiapor
dc.titleA arte da estéticapor
dc.typearticle-
uc.publication.collectionBiblos vol. XI-
uc.publication.firstPage121-
uc.publication.lastPage184-
uc.publication.locationCoimbra-
uc.publication.journalTitleBiblos-
uc.publication.volume11por
dc.identifier.doi10.14195/0870-4112_11_5-
uc.publication.sectionArtigos-
uc.publication.digCollectionIP-
uc.publication.digCollectionB1-
uc.publication.orderno6-
uc.publication.areaArtes e Humanidades-
uc.publication.manifesthttps://dl.uc.pt/json/iiif/10316.2/35471/218280/manifest?manifest=/json/iiif/10316.2/35471/218280/manifest-
uc.publication.thumbnailhttps://dl.uc.pt/retrieve/11292157-
uc.itemId71801-
uc.thumbnail.urihttps://dl.uc.pt/iiif-imgsrv/11292027/dl!3!71!12!41!71124134879915402622828934251837124620-
item.fulltextWith Fulltext-
item.grantfulltextopen-
Appears in Collections:Biblos
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
biblos_xi_cap6.pdf4.44 MBAdobe PDFThumbnail
  
See online
Show simple item record

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.