Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316.2/35513
Title: Imag(in)ing: media and literature in Don Delillo’s Falling man
Authors: Simões, Marta de Sousa
Almeida, Jorge Alexandre
Keywords: Falling Man;Mass Media;Arte e Literatura;Terror/ Trauma;Falling Man;Media;Art and Literature;Terror/Trauma
Issue Date: 2013
Publisher: Imprensa da Universidade de Coimbra
Abstract: Modern society is deeply iconic and cultural concepts become more dynamic due to the perfusion of images that shape our lives daily through mass media.Millions of images that are broadcast become the raw material of Art and Literature, as the “Falling Man” – an emblematic photo of a man falling down from of the towers on the 11th September – is a perfect example. The mass media have an important role shaping the public conscience. Art can be analysed as a story inside the story, giving a new reading and focus on Don DeLillo’s novel – Falling Man (2007). There’s a harmony between narrative discourse, mass media, memory and Art in contemporary America. The aim of this paper is to deal with images and Art (Literature) as an insight of public perception of terror/trauma. Images become the beginning of a catharsis process that develops in the writing of the author and ends in the reading of the public.
A sociedade moderna é profundamente icónica e os conceitos culturais tornam-se mais dinâmicos devido à profusão de imagens que moldam as nossas vidas diariamente, através dos mass media. Milhões de imagens que são transmitidas tornam-se a matéria-prima da Arte e Literatura, tal como o “Falling man” – uma foto emblemática de um homem a cair de uma das torres, no 11 de setembro – é um exemplo perfeito. Os mass media têm um papel importante no moldar de uma consciência pública. A Arte pode ser analisada como uma história dentro da História, proporcionando uma nova leitura e foco nesta obra de Don DeLillo – Falling Man (2007). Há uma harmonia entre discurso narrativo, mass media, memória e Arte na América contemporânea. O objetivo deste artigo é lidar com imagens e com a Arte (Literatura) enquanto conhecimento da perceção pública do terror/trauma. As imagens tornam-se o começo de um processo de catarse que se desenvolve na escrita do autor e acaba na leitura do público.
URI: https://hdl.handle.net/10316.2/35513
ISSN: 0870-4112
DOI: 10.14195/0870-4112_11_15
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