Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316.2/35517
Title: Art propaganda: the many lives of Picasso’s Guernica
Authors: Ross, Sheryl Tuttle
Keywords: Art Propaganda;Propaganda;Epistemic Merit Model;Guernica;Picasso;Arte como Propaganda;Propaganda;Modelo do Mérito Epistêmico;Guernica;Picasso
Issue Date: 2013
Publisher: Imprensa da Universidade de Coimbra
Abstract: Guernica is almost universally recognized as anti-war propaganda, and its existence challenges long-standing views that art, properly speaking cannot be propaganda. The anti-art propaganda claim admits of varying degrees from its strongest articulation by Clive Bell who maintains that art and politics are mutually exclusive to Monroe Beardsley and R. W. Collingwood who maintain that propaganda is at best amusement art or that in so far as art is propaganda it gets in the way of its aesthetic value. This paper will argue that not only is Guernica a paradigm case of art propaganda, but that the epistemic merit model of propaganda can best account for the variety of propagandistic uses of this painting from its inception extending to modern day, in the contexts of the Spanish Civil War, Spain’s transition to democracy, and most recently in the buildup to the Iraq War.
Guernica é reconhecida quase universalmente como uma propaganda anti- -bélica, e sua existência questiona concepções tradicionais de que a arte propriamente dita não possa ser uma propaganda. A visão da arte como excluindo a propaganda admite diversos graus, passando de sua articulação mais forte por Clive Bell, que mantém que a arte e a política são mutualmente excludentes, até Monroe Beardsley e R. W. Collingwood, que mantêm que a propaganda é, no melhor dos casos, uma arte de entretenimento ou que, na medida em que a arte seja propaganda, seu valor estético se encontra comprometido. Esse artigo argumentará que não apenas Guernica é um caso paradigmático de arte como propaganda, mas que o modelo de propaganda como mérito epistêmico é o que melhor dá conta da variedade dos usos propagandísticos dessa pintura, desde sua criação até os dias atuais, nos contextos da Guerra Civil Espanhola, da transição democrática na Espanha e, mais recentemente, da preparação para a Guerra do Iraque.
URI: https://hdl.handle.net/10316.2/35517
ISSN: 0870-4112
DOI: 10.14195/0870-4112_11_19
Appears in Collections:Biblos

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
biblos_xi_cap20.pdf4.32 MBAdobe PDFThumbnail
  
See online
Show full item record

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.