Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316.2/35899
Title: Escala de avaliação da comunicação na parentalidade (COMPA)
Authors: Portugal, Alda
Alberto, Isabel
Keywords: Parent‑child communication;School‑age children;Adolescents;Validation;Comunicação parento‑filial;Crianças em idade escolar;Adolescentes;Validação
Issue Date: 2014
Publisher: Imprensa da Universidade de Coimbra
Journal: http://hdl.handle.net/10316.2/35895
Abstract: The Percepction Scale of Parenting Communication (COMPA) was developed in the absence of a reliable measure about communication in Portuguese population. This instrument has the purpose of evaluate parental and children perception about their communication in a sample composed by 1422 parents and children. The results of internal validity revealed a five‑‑factor structure for parental version (Emotional Support/Affective Expression, Parental Availability to Communication, Metacommunication, Parental Confidence/Sharing, Children Confidence/Sharing) and for adolescent version (12‑16 years old) (Parental Availability to Communication, Children Confidence/Sharing, Emotional Support/Affective Expression, Metacommunication, Negative Communication Patterns) and two‑factor structure for children version (7‑11 years old) (Parental Availability to Communication, Emotional Support/Affective Expression). This factor structure was confirmed by confirmatory factor analysis. COMPA’s levels of internal consistency seem to be good for research and clinical use.
Perante a inexistência de uma escala de avaliação da comunicação adaptada/validada para a população portuguesa, foi desenvolvida a Escala de Avaliação da Comunicação na Parentalidade (COMPA). Este instrumento pretendeu avaliar as perceções de 1422 progenitores/filhos sobre a comunicação mantida. A análise da validade interna revelou uma estrutura de cinco fatores para a versão parental (Expressão do Afeto e Apoio Emocional, Disponibilidade Parental para a Comunicação, Metacomunicação, Confiança/Partilha Comunicacional de Progenitores para Filhos, Confiança/ Partilha Comunicacional de Filhos para Progenitores) e versão adolescentes (12‑16 anos) (Disponibilidade Parental para a Comunicação, Confiança/ Partilha Comunicacional de Filhos para Progenitores, Expressão do Afeto e Apoio Emocional, Metacomunicação, Padrão Comunicacional Negativo) e de dois fatores para a versão das crianças (7‑11 anos) (Disponibilidade Parental para a Comunicação, Expressão do Afeto e Apoio Emocional). Esta estrutura fatorial exploratória foi confirmada pelos estudos de análise fatorial confirmatória. Os níveis de consistência interna revelaram‑se bons para fins clínicos e de investigação.
URI: https://hdl.handle.net/10316.2/35899
ISBN: 978-989-26-0838-9
978-989-26-0839-6 (PDF)
DOI: 10.14195/978-989-26-0839-6_2
Rights: open access
Appears in Collections:Avaliação familiar: funcionamento e intervenção vol. 1

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