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https://hdl.handle.net/10316.2/35899
Title: | Escala de avaliação da comunicação na parentalidade (COMPA) | Authors: | Portugal, Alda Alberto, Isabel |
Keywords: | Parent‑child communication;School‑age children;Adolescents;Validation;Comunicação parento‑filial;Crianças em idade escolar;Adolescentes;Validação | Issue Date: | 2014 | Publisher: | Imprensa da Universidade de Coimbra | Journal: | http://hdl.handle.net/10316.2/35895 | Abstract: | The Percepction Scale of Parenting Communication (COMPA) was developed in the absence of a reliable measure about communication in Portuguese population. This instrument has the purpose of evaluate
parental and children perception about their communication in a sample composed by 1422 parents and children. The results of internal validity revealed a five‑‑factor
structure for parental version (Emotional Support/Affective Expression, Parental Availability to Communication, Metacommunication, Parental Confidence/Sharing, Children Confidence/Sharing) and for adolescent version (12‑16 years old) (Parental Availability to Communication, Children Confidence/Sharing, Emotional Support/Affective Expression, Metacommunication, Negative Communication Patterns) and two‑factor
structure for children version (7‑11 years old) (Parental Availability to Communication, Emotional Support/Affective Expression). This factor structure was confirmed by confirmatory factor analysis. COMPA’s levels of internal consistency seem to be good for research and clinical use. Perante a inexistência de uma escala de avaliação da comunicação adaptada/validada para a população portuguesa, foi desenvolvida a Escala de Avaliação da Comunicação na Parentalidade (COMPA). Este instrumento pretendeu avaliar as perceções de 1422 progenitores/filhos sobre a comunicação mantida. A análise da validade interna revelou uma estrutura de cinco fatores para a versão parental (Expressão do Afeto e Apoio Emocional, Disponibilidade Parental para a Comunicação, Metacomunicação, Confiança/Partilha Comunicacional de Progenitores para Filhos, Confiança/ Partilha Comunicacional de Filhos para Progenitores) e versão adolescentes (12‑16 anos) (Disponibilidade Parental para a Comunicação, Confiança/ Partilha Comunicacional de Filhos para Progenitores, Expressão do Afeto e Apoio Emocional, Metacomunicação, Padrão Comunicacional Negativo) e de dois fatores para a versão das crianças (7‑11 anos) (Disponibilidade Parental para a Comunicação, Expressão do Afeto e Apoio Emocional). Esta estrutura fatorial exploratória foi confirmada pelos estudos de análise fatorial confirmatória. Os níveis de consistência interna revelaram‑se bons para fins clínicos e de investigação. |
URI: | https://hdl.handle.net/10316.2/35899 | ISBN: | 978-989-26-0838-9 978-989-26-0839-6 (PDF) |
DOI: | 10.14195/978-989-26-0839-6_2 | Rights: | open access |
Appears in Collections: | Avaliação familiar: funcionamento e intervenção vol. 1 |
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