Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316.2/36345
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorInácio, Gil-
dc.contributor.authorGraça, Marcelo-
dc.contributor.authorLopes, Diogo-
dc.contributor.authorLino, Beatriz-
dc.contributor.authorTeles, André-
dc.contributor.authorLima, Tiago-
dc.contributor.authorMarques, Adilson-
dc.date.accessioned2015-04-10T10:39:27Z
dc.date.accessioned2020-10-06T15:28:52Z-
dc.date.available2015-04-10T10:39:27Z
dc.date.available2020-10-06T15:28:52Z-
dc.date.issued2014-
dc.identifier.issn1647-8614 (digital)-
dc.identifier.issn0870‑418X-
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10316.2/36345-
dc.description.abstractEl objetivo del estudio fue comprender las dificultades que enfrentan los profesores aprendices de educación física en el nivel de la planificación, en particular en la construcción del plan anual para la clase, sus planes de reestructuración y la coordinación con el plan de etapa de aprendizaje. Se formó un grupo de enfoque asistido por 4 aprendices, estudiantes de último año de maestría en educación física y con la formación inicial idéntica, que enseñaban en diferentes escuelas de Lisboa. Se analizó y categorizó la entrevista en 3 partes: las dificultades de los aprendices, la construcción y articulación entre el plan anual para la clase y planes de etapa. Los resultados muestran que todos los aprendices tenían dificultades con la planificación y evaluación del desempeño de sus estudiantes. Llegamos a la conclusión de que la falta de directrices para la construcción del plan anual para la clase publicadas, o alternativamente enseñadas previamente a los aprendices, alaba las lagunas en la formación inicial de profesores.spa
dc.description.abstractO objetivo do estudo foi analisar as dificuldades sentidas por professores estagiários de educação física ao nível do planeamento, nomeadamente na construção do plano anual de turma (PAT), na sua reestruturação e articulação com planos de etapa de aprendizagem. Foi constituído um grupo focal no qual participaram quatro estagiários, alunos do último ano do mestrado em educação física e com formação inicial idêntica, que lecionavam em diferentes escolas de Lisboa. A entrevista foi analisada e categorizada em três partes: dificuldades dos estagiários, construção do PAT e articulação entre o PAT e os planos de etapa. Os resultados evidenciam que todos os estagiários tinham dificuldades com o planeamento e a avaliação do desempenho dos seus alunos. Concluímos que a falta de linhas orientadoras para a construção do PAT, publicadas ou, em alternativa, previamente lecionadas aos estagiários, sugere lacunas na formação inicial de professores.por
dc.description.abstractThe aim of the study was the analysis of the difficulties faced by physical education preservice teachers regarding planning, particularly the construction of their annual class plan, its restructuring and coordination with learning stage’s plans. A focus group was formed comprising four preservice teachers, students in their last year of the master's degree in physical education having similar initial training, who taught in different schools in Lisbon. The interview was analysed and categorized in 3 parts: difficulties of preservice teachers, construction of the annual class plan and coordination between the annual class plan and the stage plans. The results show that all preservice teachers had difficulties with planning and the assessment of their students’ performance. We conclude that the lack of guidelines for the construction of the PAT, that were published or, alternatively, previously taught to preservice teachers, suggests gaps in initial teacher training.eng
dc.language.isopor-
dc.publisherImprensa da Universidade de Coimbra-
dc.subjectplan anual para la clase-
dc.subjectplan de etapa-
dc.subjectdificultades para los aprendices-
dc.subjectformación de profesores-
dc.subjecteducación física-
dc.subjectannual class planeng
dc.subjectstage planeng
dc.subjectpreservice teachers’ difficultieseng
dc.subjectteachers trainingeng
dc.subjectphysical educationeng
dc.subjectplano anual de turmapor
dc.subjectplano de etapapor
dc.subjectdificuldades dos estagiáriospor
dc.subjectformação de professorespor
dc.subjecteducação físicapor
dc.titlePlaneamento na ótica dos professores estagiários de Educação Física: dificuldades e limitaçõespor
dc.title.alternativePlanificación en la perspectiva de los profesores aprendices de Educación Física: dificultades y limitaciones-
dc.title.alternativePlanning in the viewpoint of Physical Education preservice teachers: difficulties and limitationspor
dc.typearticle-
uc.publication.collectionRevista Portuguesa de Pedagogia 48-1-
uc.publication.firstPage55-
uc.publication.issue1-
uc.publication.lastPage67-
uc.publication.locationCoimbra-
uc.publication.journalTitleRevista Portuguesa de Pedagogia-
uc.publication.volume48por
dc.identifier.doi10.14195/1647-8614_48-1_4-
uc.publication.orderno5-
uc.publication.areaCiências Sociais-
uc.publication.manifesthttps://dl.uc.pt/json/iiif/10316.2/36345/274915/manifest?manifest=/json/iiif/10316.2/36345/274915/manifest-
uc.publication.thumbnailhttps://dl.uc.pt/retrieve/12320800-
item.fulltextWith Fulltext-
item.grantfulltextopen-
Appears in Collections:Revista Portuguesa de Pedagogia
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
planeamento_na_otica_dos_professores.pdf917.92 kBAdobe PDFThumbnail
  
See online
Show simple item record

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.