Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316.2/36414
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dc.contributor.authorLeão, Delfim F.
dc.date.accessioned2015-04-15T14:46:15Z
dc.date.accessioned2020-09-09T13:09:12Z-
dc.date.available2015-04-15T14:46:15Z
dc.date.available2020-09-09T13:09:12Z-
dc.date.issued2014-
dc.identifier.isbn978-989-26-0920-1
dc.identifier.isbn978-989-26-0921-8 (PDF)
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10316.2/36414-
dc.description.abstractThroughout his life, Solon intervened at different times in the Athenian political scene, usually against a backdrop of great social instability. Such was the case when he found a way to skirt legal impediments and to exhort his fellow citizens to recapture their own self‑esteem, by exhibiting a fainted madness while performing the elegy for Salamis. The playful character of the statesman can also be detected in the way he decided to label his first emblematic reform – the seisachtheia, the revolutionary cancelling of debts, which he literally termed a ‘shaking off of burdens’. This paper intends to discuss the way Plutarch displays some of his discrete irony when depicting a statesman as paradigmatic as Solon, as well as the latter’s ambivalent behaviour during the opposition against Pisistratus.eng
dc.description.abstractAo longo da sua existência, Sólon teve, por diversas vezes, uma intervenção importante na cena política ateniense, geralmente num contexto de grande instabilidade social. Assim aconteceu com a forma como conseguiu contornar limitações legais e exortar os seus concidadãos a recuperar a auto‑estima, exibindo uma falsa loucura ao apresentar a elegia de Salamina. O caráter astuto do estadista pode ainda ser detetado na designação metafórica adotada para a sua primeira medida emblemática – a seisachtheia, um revolucionário cancelamento de dívidas a que chamou literalmente ‘livrar‑se de um fardo’. Neste estudo, discute‑se a forma como Plutarco usa a sua ironia discreta na altura de caraterizar a estratégia discursiva de um estadista tão paradigmático como Sólon, bem como a ambivalência da sua oposição a Pisístrato.por
dc.language.isopor-
dc.publisherImprensa da Universidade de Coimbrapor
dc.publisherAnnablume Editorapor
dc.relation.ispartofhttp://hdl.handle.net/10316.2/36409por
dc.rightsopen access-
dc.subjectPlutarcheng
dc.subjectSoloneng
dc.subjectOdysseuseng
dc.subjectPisistratuseng
dc.subjectTheatrical behavioureng
dc.subjectMetaphorseng
dc.subjectAmbivalent discourseeng
dc.subjectPlutarcopor
dc.subjectSólonpor
dc.subjectUlissespor
dc.subjectPisístratopor
dc.subjectComportamento teatralpor
dc.subjectMetáforaspor
dc.subjectAmbivalência discursivapor
dc.titleO legislador e suas estratégias discursivas: teatralidade e linguagem metafórica na Vida de Sólonpor
dc.title.alternativeThe statesman and his discourse strategies: theatricality and metaphorical language in the Life of Soloneng
dc.typebookPartpor
uc.publication.firstPage71-
uc.publication.lastPage84-
uc.publication.locationCoimbrapor
dc.identifier.doi10.14195/978-989-26-0921-8_3-
uc.publication.digCollectionPBpor
uc.publication.orderno5-
uc.publication.areaArtes e Humanidadespor
uc.publication.bookTitlePlutarco entre mundos: visões de Esparta, Atenas e Roma-
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uc.publication.thumbnailhttps://dl.uc.pt/retrieve/11146037-
uc.publication.parentItemId54497-
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item.fulltextWith Fulltext-
item.grantfulltextopen-
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