Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316.2/36419
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dc.contributor.authorRocha, Roosevelt
dc.date.accessioned2015-04-16T09:18:15Z
dc.date.accessioned2020-09-09T13:09:10Z-
dc.date.available2015-04-16T09:18:15Z
dc.date.available2020-09-09T13:09:10Z-
dc.date.issued2014-
dc.identifier.isbn978-989-26-0920-1
dc.identifier.isbn978-989-26-0921-8 (PDF)
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10316.2/36419-
dc.description.abstractThe city of Sparta is reputed to have been a highly militarized society. However, Sparta was not a city dedicated solely to war throughout antiquity. In the seventh century BC, Sparta was an important artistic center that attracted foreign poets and probably had its own talents. These two images are present in the work of Plutarch: in the Lives of the Laconian leaders Lycurgus, Lysander, Agesilaus, Agis and Cleomenes, and in other writings from the Moralia dedicated to Sparta, on the one hand, and the book On Music, on the other hand. Accordingly, my purpose here is to discuss selected passages in the Plutarchan corpus where we find these two images of Spartan society, trying to put them in perspective so as to question the idea that the Lacedaemonians were just warriors interested only in military training and battles.eng
dc.description.abstractA cidade de Esparta tem a fama de ter sido uma sociedade extremamente militarizada. Porém Esparta não foi uma cidade dedicada somente à guerra ao longo de toda a Antiguidade. No século VII a. C., Esparta foi um importante centro artístico que atraiu poetas estrangeiros e, provavelmente, teve seus próprios talentos. Essas duas imagens estão presentes na obra de Plutarco: nas Vidas dos líderes lacônios Licurgo, Lisandro, Agesilau e Ágis e Cleômenes, e em outros escritos dos Moralia dedicados a Esparta, por um lado, e no livro Sobre a Música, por outro lado. Assim, meu objetivo, aqui, é discutir passagens selecionadas no corpus plutarquiano onde essas duas imagens da sociedade espartana aparecem, tentando colocá‑las em perspectiva para relativizar a ideia de que os lacedemônios eram apenas guerreiros interessados somente em treinamentos militares e batalhas.por
dc.language.isopor-
dc.publisherImprensa da Universidade de Coimbrapor
dc.publisherAnnablume Editorapor
dc.relation.ispartofhttp://hdl.handle.net/10316.2/36409por
dc.rightsopen access-
dc.subjectPlutarcheng
dc.subjectSpartaeng
dc.subjectMirageeng
dc.subjectPoetryeng
dc.subjectMusiceng
dc.subjectPlutarcopor
dc.subjectEspartapor
dc.subjectMiragempor
dc.subjectPoesiapor
dc.subjectMúsicapor
dc.titleA Esparta de Plutarco entre a guerra e as artespor
dc.title.alternativePlutarch’s Sparta between war and the artseng
dc.typebookPartpor
uc.publication.firstPage159-
uc.publication.lastPage172-
uc.publication.locationCoimbrapor
dc.identifier.doi10.14195/978-989-26-0921-8_8-
uc.publication.digCollectionPBpor
uc.publication.orderno10-
uc.publication.areaArtes e Humanidadespor
uc.publication.bookTitlePlutarco entre mundos: visões de Esparta, Atenas e Roma-
uc.publication.manifesthttps://dl.uc.pt/json/iiif/10316.2/36419/208896/manifest?manifest=/json/iiif/10316.2/36419/208896/manifest-
uc.publication.thumbnailhttps://dl.uc.pt/retrieve/11145413-
uc.publication.parentItemId54497-
uc.itemId69812-
item.fulltextWith Fulltext-
item.grantfulltextopen-
Appears in Collections:Plutarco entre mundos: visões de Esparta, Atenas e Roma
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