Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/10316.2/36462
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.author | Rodrigues, Nuno Simões | |
dc.date.accessioned | 2015-04-17T11:19:03Z | |
dc.date.accessioned | 2020-09-11T11:22:55Z | - |
dc.date.available | 2015-04-17T11:19:03Z | |
dc.date.available | 2020-09-11T11:22:55Z | - |
dc.date.issued | 2014 | - |
dc.identifier.isbn | 978-989-26-0933-1 | |
dc.identifier.isbn | 978-989-26-0934-8 (PDF) | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10316.2/36462 | - |
dc.description.abstract | This paper studies Alexander’s sexuality representation in the cinema, more specifically in the films by Rossen (1956) and Stone (2004). Based on the Plutarchian Life of Alexander, these movies did not yet renounce to elements mentioned by other ancient sources, adapting the plots to the taste and interests of the times that produced them. Thus, after a review of the role of the women in the life of Alexander, the author also studies the presence of the male characters and the erotic‑amorous relationships the Macedonian general kept with them. Despite Love and Sexuality are not major themes in ancient biographies of Alexander, modern readings of the general’s life did not renounce to the issue, by making readings and representations according to the tastes of contemporary audiences. | eng |
dc.description.abstract | Este estudo aborda a representação da sexualidade de Alexandre no cinema, mais especificamente nos filmes de Rossen (1956) e de Stone (2004). Partindo da vida plutarquiana, os argumentos filmados não prescindiram contudo de elementos referidos por outras fontes antigas, adaptando os enredos ao gosto e interesses das épocas que os produziram. Depois de uma análise do papel das figuras femininas na vida de Alexandre, faz‑se o estudo da presença de personagens masculinas e das relações erótico‑amorosas que mantiveram com o general macedónio, concluindo‑se que, apesar de a problemática do amor e da sexualidade não ser um tema maior nas biografias antigas de Alexandre, as leituras modernas da vida do general não prescindiram do tema, variando as leituras e representações com o gosto das audiências contemporâneas. | por |
dc.language.iso | por | - |
dc.publisher | Imprensa da Universidade de Coimbra | por |
dc.publisher | Annablume Editora | por |
dc.relation.ispartof | http://hdl.handle.net/10316.2/36445 | por |
dc.rights | open access | - |
dc.subject | Plutarch | eng |
dc.subject | Life of Alexander | eng |
dc.subject | Cinema | eng |
dc.subject | Sexuality | eng |
dc.subject | Reception | eng |
dc.subject | Plutarco | por |
dc.subject | Vida de Alexandre | por |
dc.subject | Cinema | por |
dc.subject | Sexualidade | por |
dc.subject | Recepção | por |
dc.title | Alexandre entre paixões femininas e masculinas: digressões plutarquianas pelo cinema | por |
dc.title.alternative | Alexandre between female and male passions: Plutarchian digressions in the cinema | eng |
dc.type | bookPart | por |
uc.publication.firstPage | 153 | - |
uc.publication.lastPage | 172 | - |
uc.publication.location | Coimbra | por |
dc.identifier.doi | 10.14195/978-989-26-0934-8_7 | - |
uc.publication.section | Parte II: a vida de Alexandre Magno na arte ocidental | por |
uc.publication.digCollection | PB | por |
uc.publication.orderno | 8 | - |
uc.publication.area | Artes e Humanidades | por |
uc.publication.bookTitle | O sábio e a imagem: estudos sobre Plutarco e a arte | - |
uc.publication.manifest | https://dl.uc.pt/json/iiif/10316.2/36462/213717/manifest?manifest=/json/iiif/10316.2/36462/213717/manifest | - |
uc.publication.thumbnail | https://dl.uc.pt/retrieve/11210566 | - |
uc.publication.parentItemId | 54498 | - |
uc.itemId | 70786 | - |
item.fulltext | With Fulltext | - |
item.grantfulltext | open | - |
Appears in Collections: | O sábio e a imagem: estudos sobre Plutarco e a arte |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
alexandre_entre_paix_es_femininas_e_masculinas.pdf | 1.17 MB | Adobe PDF |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.