Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/10316.2/36528
Title: | Um buraco chamado Portugal: a «europeização» da geração do novo cinema português (1962-74) | Other Titles: | A hole called Portugal: the “Europeanisation” of the generation of new portuguese cinema (1962-74) Un trou appele Portugal: l’«Europeanisation» de la genertion du nouveau cinema portugais (1962-1974) |
Authors: | Cunha, Paulo | Keywords: | New cinema;New generation;Aesthetics;Nouveau cinéma;Nouvelle génération;Esthétique;Cinema Novo;Nova Geração;Estética | Issue Date: | 2010 | Publisher: | Imprensa da Universidade de Coimbra | Abstract: | Para Adérito Sedas Nunes,
a “modernização” cultural
e sociológica da sociedade
portuguesa dos anos 1960-70
deveu-se em grande medida à
crescente abertura às influências
exteriores, sobretudo
europeia: “acesso à visão, e mesmo à vivência imaginária,
de outras sociedades, outras
condições de vida, outras formas
de pensar e agir”. No caso
particular dos jovens cinéfilos,
a importação de “estímulos,
imagens, opor tunidades,
solicitações e concepções” foi
fundamental na afirmação de
um novo cinema português.
O que pretendo com este
estudo é localizar e analisar
os principais “estímulos,
imagens, oportunidades, solicitações
e concepções” que
contribuíram para a “europeização”
da geração de novos
cineastas que promoveram o
maior esforço de renovação
estética e artística no cinema
português. Pour Adérito Sedas Nunes, la «modernisation» culturelle et sociologique de la société portugaise des années 1960‑70 est largement due à une croissante ouverture aux influences extérieures, en particulier européenne: «accès à la vision, et même a l’expérience imaginaire d’autres sociétés, d’autres conditions de vie, d’autres façons de penser et d’agir». Dans le cas particulier des jeunes cinéphiles, l’importation de «stimulus, d’images, d’opportunités, de demandes et conceptions» a été fondamentale dans l’affirmation du nouveau cinéma portugais. Mon intention avec cette étude est localiser et analyser les principaux «stimulus, images, opportunités, demandes et conceptions» qui ont contribué à l’«européanisation » de la génération de nouveaux cinéastes qui ont promu le plus grand effort de renouvellement esthétique et artistique dans le nouveau cinéma portugais. For Adérito Sedas Nunes, the cultural and sociological “modernisation” of Portuguese society of the 1960-70 was due largely to the growing opening to exterior influences, mainly European: “access to views, and even imaginary experiences of other societies, other ways of living, other ways of thinking and acting”. In the particular case of young film fans, the importation of “stimuli, images, opportunities, requests and conceptions” was fundamental in the affirmation of new Portuguese cinema. My intention with this study is to locate and analyze the main “stimuli, images, opportunities, requests and conc ept ions” whi c h contributed to the “Europeanisation” of the generation of new film makers which promoted the biggest effort of aesthetic and artistic renovation in Portuguese cinema. |
URI: | https://hdl.handle.net/10316.2/36528 | ISSN: | 1645-3530 1647-8622 (digital) |
DOI: | 10.14195/1647-8622_10_11 |
Appears in Collections: | Revista Estudos do Século XX |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
um_buraco_chamado_portugal.pdf | 160.6 kB | Adobe PDF |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.