Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316.2/36582
Title: Manuais escolares: 'a ponte e a porta' da vida e da cultura
Other Titles: Sschool textbooks: "the bridge and the door" to life and culture
Manuels scolaires: "le point et la porte" de la vie et de la culture
Authors: Serrano, Clara Isabel
Keywords: school textbooks;bridge;door;life;culture;Manuels scolaires;pont;porte;vie;culture;manuais escolares;ponte;porta;vida;cultura
Issue Date: 2008
Publisher: Imprensa da Universidade de Coimbra
Abstract: Desde há muito que o manual escolar, suporte tradicional de conteúdos educativos assim como de um conjunto de saberes considerado útil por parte da sociedade e de necessária assimilação, se constituiu como «objecto fascinante» para estudos de índole diversa. Este artigo pretende reflectir sobre a sua história, as suas funções, o seu estatuto, os seus processos de concepção, difusão e apropriação, os seus objectivos, a sua adequação aos programas e os seus indicadores pedagógicos. Para, assim, inferir da sua importância enquanto transmissor de conhecimentos, de atitudes e valores, de guia, de 'ponte e porta' da vida e da cultura.
Depuis longtemps le manuel scolaire, support traditionnel de contenus éducatifs ainsi que d'un ensemble de savoirs tenus pour utiles de la part de la société et dont l'assimilation est nécessaire, représente un «objet fuscinant» pour des études de différente nature. Cet article souhaite réfléchir sur son histoire, ses fonctions, son statut, ses processus de conception, diffusion et appropriation, ses objectifs, sa conformité aux programmes et ses indicateurs pédagogiques. Pour, de la sorte, inférer de son importance en tant que transmetteur de connaissances, d'attitudes et de valeurs, de guide, de 'ponte et de porte' de la vie et de la culture.
For many years the school textbook, the traditional vehicle for educational content and a body of knowledge deemed useful for assimilation into society, has been a "fascinating object" for studies of various types. This article aims to reflect on its history, functions and status, how it was written, disseminated and appropriated, and its objectives, suitability in terms of syllabus and pedagogic features. So as to infer, in this way, its importance as a conveyer of knowledge, attitudes and values, a 'bridge and door' to life and culture.
URI: https://hdl.handle.net/10316.2/36582
ISSN: 1645-3530
1647-8622 (digital)
DOI: 10.14195/1647-8622_8_16
Appears in Collections:Revista Estudos do Século XX

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
manuais_escolares.pdf1.28 MBAdobe PDFThumbnail
  
See online
Show full item record

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.