Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/10316.2/36632
Title: | Estigma e doença mental | Authors: | Gil, Isabel | Keywords: | Attitudes;Beliefs;Nursing students;Clinical teaching;Atitudes;Crenças;Estudantes de enfermagem;Ensino clínico | Issue Date: | 2015 | Publisher: | Imprensa da Universidade de Coimbra | Journal: | http://hdl.handle.net/10316.2/36627 | Abstract: | Recognizing that stigma attributed to mental disorders has held up over time and assuming that the nursing students share these stigmatizing attitudes, this study aims to assess the students' attitudes and beliefs about patients and mental illness and the effect of clinical teaching in these beliefs and attitudes.
It is a pre‑experimental
type of study.
The Inventory of Beliefs about Mental Illness and the translated and adapted Portuguese version of the Scale of Opinions about Mental Illness were used as data collection instruments.
The comparison of the results in beliefs and attitudes, before and after the clinical teaching, reveals a significant statistical effect present in the belief of incurability and attitude towards social restriction. Therefore, given these results, the clinical practice contributes to a more positive
outlook concerning to beliefs and attitudes of nursing students. Reconhecendo que os estigmas imputados às perturbações mentais se foram mantendo ao longo dos tempos e admitindo que os estudantes de Enfermagem partilham dessas atitudes estigmatizantes, este estudo tem como objetivos avaliar as crenças e atitudes dos estudantes acerca dos doentes e doenças mentais e o efeito do contacto (ensino clínico) nessas crenças e atitudes. É um estudo de cariz pré‑experimental. Como instrumentos de colheita de dados foram utilizado o Inventário de Crenças acerca das Doenças Mentais (ICDM) e a Versão portuguesa traduzida e adaptada da Escala de Opiniões sobre a Doença Mental (OMIS). A comparação dos resultados nas crenças e atitudes, antes e após o ensino clínico, revela um efeito estatisticamente significativo mais patente na crença na incurabilidade e atitude de restrição social. Conclui‑se, então, perante estes resultados, que o ensino clínico contribui para uma perspetiva mais positiva em relação às crenças e atitudes dos estudantes de enfermagem. |
URI: | https://hdl.handle.net/10316.2/36632 | ISBN: | 978-989-26-0967-6 978-989-26-0968-3 (PDF) |
DOI: | 10.14195/978-989-26-0968-3_3 | Rights: | open access |
Appears in Collections: | Cadernos de Psiquiatria social e cultural |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
estigma_e_doen_a_mental.pdf | 795.14 kB | Adobe PDF |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.