Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316.2/36666
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dc.contributor.authorMortimer, Junia
dc.date.accessioned2015-06-09T15:30:28Z
dc.date.accessioned2020-09-09T10:27:16Z-
dc.date.available2015-06-09T15:30:28Z
dc.date.available2020-09-09T10:27:16Z-
dc.date.issued2015-
dc.identifier.isbn978-989-26-1014-6
dc.identifier.isbn978-989-26-1015-3 (PDF)
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10316.2/36666-
dc.description.abstractThis paper proposes a dialogue between the concept of "history" in the text of 1435, "On Painting", by Leon Battista Alberti, and the idea of post‑history in its proposed approach to architecture, according to Anthony Vidler, in his book Histories of the Immediate Present (2012). The question which arises from this confrontation is: to what extent these understandings of history relate to each other and where they differ? This confrontation results in a critical atuality of some of Alberti's ideas on history in the sense that he forsters the freedom of history as a narrative. However, he restricts history to within the limits of mythical narrative. This approach is distinct of a contemporary approach as that proposed by Anthony Vidler, as Vidler stimulates the search for the unsolved problems of modernity, to which we have to respond today in contemporary cities.eng
dc.description.abstractEste artigo propõe um diálogo entre o conceito de historia no texto Da Pintura (1435 – trad. 1992) de Leon Battista Alberti e a ideia de pós‑história, na sua abordagem proposta para a arquitetura segundo Anthony Vidler, no seu livro “Histórias do Presente Imediato”. Em que medida essas compreensões da história se relacionam e onde se diferenciam? Desse embate resulta uma atualidade crítica do pensamento de Alberti no sentido de que ele fomenta a liberdade da história como narrativa, para a pintura e a arquitetura. Porém, ele a restringe a uma natureza mítica. Esse território exclusivamente mítico difere de uma abordagem contemporânea, como a de Vidler, na qual o autor reclama por uma revisão crítica dos ícones modernistas, nas quais as narrativas míticas talvez contribuam para manter não solucionados os problemas não resolvidos ou para manter ecoando as questões ainda abertas da modernidade.por
dc.language.isopor-
dc.publisherImprensa da Universidade de Coimbrapor
dc.relation.ispartofhttp://hdl.handle.net/10316.2/36661por
dc.rightsopen access-
dc.subjectHistory of architectureeng
dc.subjectDesigneng
dc.subjectHistoryeng
dc.subjectRenaissanceeng
dc.subjectAlbertieng
dc.subjectAnthony Vidlereng
dc.subjectHistoire d’Architecturefre
dc.subjectProjetfre
dc.subjectHistoirefre
dc.subjectRenascimentofre
dc.subjectAlbertifre
dc.subjectPost‑histoirefre
dc.subjectAnthony Vidlerfre
dc.subjectHistória da arquiteturapor
dc.subjectProjetopor
dc.subjectHistóriapor
dc.subjectRenascimentopor
dc.subjectAlbertipor
dc.subjectPós‑históriapor
dc.subjectAnthony Vidlerpor
dc.titleNas margens da modernidade: duas abordagens da históriapor
dc.typebookPartpor
uc.publication.firstPage81-
uc.publication.lastPage98-
uc.publication.locationCoimbrapor
dc.identifier.doi10.14195/978-989-26-1015-3_4-
uc.publication.sectionII. As palavras e as coisaspor
uc.publication.digCollectionPBpor
uc.publication.orderno5-
uc.publication.areaArtes e Humanidadespor
uc.publication.bookTitleNa génese das racionalidades modernas II: em torno de Alberti e do Humanismo-
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uc.itemId69752-
item.grantfulltextopen-
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Appears in Collections:Na génese das racionalidades modernas II: em torno de Alberti e do Humanismo
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