Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/10316.2/36862
Title: | Adaptação pessoal e emocional em contexto universitário: o contributo da personalidade, suporte social e inteligência emocional | Other Titles: | Personal and emotional adaptation in University’s environment: contribution of personality, social support and emotional intelligence Ajuste personal y emocional en el contexto de la Universidad: la contribución de la personalidad, el apoyo social y la inteligencia emocional |
Authors: | Tomás, Rita Antunes Ferreira, Joaquim Armando Araújo, Alexandra M. Almeida, Leandro S. |
Keywords: | ajuste personal y emocional;educación superior;personalidad;apoyo social;inteligencia emocional;personal and emotional adjustment;higher education;personality;social support;emotional intelligence;adaptação pessoal e emocional;ensino superior;personalidade;suporte social;inteligência emocional | Issue Date: | 2014 | Publisher: | Imprensa da Universidade de Coimbra | Abstract: | La adaptación a la educación superior ha sido ampliamente estudiada, dadas las
dificultades experimentadas por una proporción significativa de los estudiantes,
y que se traducen en el fracaso escolar y la deserción escolar. El objetivo de
este trabajo es analizar en qué medida la personalidad, el apoyo social y la
inteligencia emocional están relacionados con el ajuste personal y emocional
de los estudiantes al contexto universitario. Participaron del estudio 217 estudiantes
de primer año de la Universidad de Coimbra. Los resultados muestran
que existen diferencias significativas entre hombres y mujeres en relación
con los factores de la personalidad ‑
la bondad y neuroticismo ‑,
así como
en relación con la atención a las emociones, entendida como una dimensión
de la inteligencia emocional. El análisis predictivo nos permite concluir que
la personalidad y el apoyo social tienen poder predictivo sobre la adaptación
personal y emocional de los estudiantes a la universidad. A adaptação ao ensino superior tem sido amplamente estudada, dadas as dificuldades vivenciadas por uma percentagem significativa de estudantes, e que resultam em insucesso escolar e abandono. O objetivo do presente trabalho é analisar em que medida a personalidade, o suporte social e a inteligência emocional se relacionam com a adaptação pessoal e emocional dos estudantes ao contexto universitário. Participaram neste estudo 217 estudantes do primeiro ano da Universidade de Coimbra. Os resultados mostram que existem diferenças significativas entre sexos no que respeita aos fatores de personalidade – amabilidade e neuroticismo ‑, bem como na dimensão atenção às emoções da variável inteligência emocional. As análises preditivas permitem concluir que a personalidade e o suporte social exercem poder preditivo sobre a adaptação pessoal e emocional dos estudantes à universidade. Adaptation to college has been widely studied, due to the level of problems experienced by many students, which translate into academic failure and attrition. This study analyses the impact of personality, social support and emotional intelligence on personal and emotional adjustment in higher education. Participants were 217 first year students from the University of Coimbra. The results show that there are differences between men and women regarding personality factors – agreeableness and neuroticism ‑, as well as concerning attention to emotions measured as an aspect of emotional intelligence measure. Personality and social support are the variables that predict students’ personal and emotional adjustment. |
URI: | https://hdl.handle.net/10316.2/36862 | ISSN: | 1647-8614 (digital) 0870‑418X |
DOI: | 10.14195/1647-8614_48-2_5 |
Appears in Collections: | Revista Portuguesa de Pedagogia |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
adaptacao_pessoal_e_emocional_em_contexto.pdf | 744.97 kB | Adobe PDF |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.