Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316.2/36973
Title: A Biblioteca da Universidade e a República das Letras
Other Titles: The University library and the republic of letters
Authors: Silva, Vítor Aguiar
Issue Date: 2015
Publisher: Imprensa da Universidade de Coimbra
Journal: http://hdl.handle.net/10316.2/36971
Abstract: Origins and meaning of the term and concept respublica litteraria. Ideas of the respublica litteraria in European culture, from the Renaissance to the Enlightenment. The Republic of Letters and Enlightenment modernity. The library as an essential component of the respublica litteraria and the Republic of Letters, reflecting unity of knowledge within the humanities, arts and sciences. The dynamics of the gradual separation of cultural fields, the «divorce» between the humanities and sciences, and the irreversible specialisation of knowledge within the exact and natural sciences and the human and social sciences. Incidences of these changes within the European university in the 19th and 20th centuries. The transformation of the University into a multidiversity of islands of knowledge, teaching and research. The creation of specialist libraries within university faculties, departments, research centres and teaching programmes. Interdisciplinarity and transdisciplinarity as epistemological and methodological principles which, in recent decades, have established new forms of dialogue and interaction between disciplines. The irreplaceable role of libraries in this dialogue and interaction. The university library as the favoured locus for the “island” cartography of the modern university, a space for interdisciplinary and transdisciplinary study and for the institutional regeneration of the main principles of the Republic of Letters within 21st century modernity.
Origem e significado do termo e do conceito de respublica littteraria. Os ideais da respublica litteraria na cultura europeia desde o Renascimento até ao Iluminismo. A república das letras e a modernidade iluminista. A biblioteca como elemento fundamental das respublica litteraria e da república das letras, sob o signo da unidade do conhecimento das letras, das artes e das ciências. A dinâmica da progressiva autonomização dos campos culturais, o «divórcio» entre as humanidades e as ciências e a irreversível especialização do conhecimento no âmbito das ciências exactas e da natureza e no âmbito das ciências humanas e sociais. As incidências destas modificações na Universidade europeia ao longo dos séculos XIX e XX. A conversão da Universidade numa multidiversidade de territórios insulares do conhecimento, do ensino e da investigação. A criação de bibliotecas especializadas nas Faculdades, nos Departamentos, nos Centros e nos Programas das Universidades. A interdisciplinaridade e a transdisciplinaridade como orientações epistemológicas e metodológicas que, nas últimas décadas, têm instituído novos modos de diálogo e de interacção entre os saberes disciplinares. O papel insubstituível das bibliotecas neste diálogo e nesta interacção. A Biblioteca da Universidade como locus privilegiado da cartografia arquipelágica da Universidade contemporânea, como espaço de estudo interdisciplinar e transdisciplinar e como recuperação institucional, na modernidade do século XXI, das grandes linhas de força da república das letras.
URI: https://hdl.handle.net/10316.2/36973
ISBN: 978-989-26-1044-3
978-989-26-1045-0 (PDF)
DOI: 10.14195/978-989-26-1045-0_2
Rights: open access
Appears in Collections:A biblioteca da Universidade: permanência e metamorfoses

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