Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316.2/36976
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dc.contributor.authorFigueiredo, António Dias de
dc.date.accessioned2015-07-23T11:50:30Z
dc.date.accessioned2020-09-09T08:41:52Z-
dc.date.available2015-07-23T11:50:30Z
dc.date.available2020-09-09T08:41:52Z-
dc.date.issued2015-
dc.identifier.isbn978-989-26-1044-3
dc.identifier.isbn978-989-26-1045-0 (PDF)
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10316.2/36976-
dc.description.abstractThe mounting number of questions concerning the future of university libraries in a world transformed by new forms of literacy and social relations, new resources and supports, new cultural challenges and new visions of what a modern university should be, justify the need to understand the role which university libraries will have to play at the heart of these changes. In doing so, we may speculate on possible future scenarios or, conversely, examine the past in search of timeless patterns for the coexistence of forms of knowledge already accumulated (libraries), knowledge in construction (scientific research) and knowledge disseminated and shared (universities as teaching institutions). This paper aims to reconcile the approaches adopted in the past with those of the future, in a synthesis which addresses the main dilemmas nowadays entwined in the debate on the future of these three entities: universities, research and libraries.eng
dc.description.abstractAs interrogações que hoje se acumulam sobre o futuro das bibliotecas universitárias, num mundo transformado por novas literacias, novas formas de relacionamento social, novos recursos e suportes, novos desafios culturais e novas visões sobre o que deve ser a universidade dos nossos dias, justificam que procuremos compreender a missão que as bibliotecas universitárias terão a desempenhar no seio dessas transformações. Ao fazê-lo, podemos avançar conjeturas sobre futuros que se adivinham ou, pelo contrário, escrutinar o passado em busca de padrões intemporais de convivência entre saberes acumulados (bibliotecas), saberes em construção (investigação científica) e saberes difundidos e partilhados (universidades, na sua função pedagógica). Neste texto, procuro conciliar os percursos do passado com os do futuro, numa síntese que aborde os principais dilemas que hoje cruzam o debate do futuro destes três tipos de entidades: universidades, investigação e bibliotecas.por
dc.language.isopor-
dc.publisherImprensa da Universidade de Coimbrapor
dc.relation.ispartofhttp://hdl.handle.net/10316.2/36971por
dc.rightsopen access-
dc.titleBibliotecas universitárias: regresso ao futuro 500 anos depoispor
dc.title.alternativeUniversity libraries: back to the future 500 years oneng
dc.typebookPartpor
uc.publication.firstPage99-
uc.publication.lastPage121-
uc.publication.locationCoimbrapor
dc.identifier.doi10.14195/978-989-26-1045-0_5-
uc.publication.digCollectionPBpor
uc.publication.orderno5-
uc.publication.areaArtes e Humanidadespor
uc.publication.bookTitleA biblioteca da Universidade: permanência e metamorfoses-
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item.fulltextWith Fulltext-
item.grantfulltextopen-
Appears in Collections:A biblioteca da Universidade: permanência e metamorfoses
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