Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/10316.2/36979
Title: | As bibliotecas universitárias: seu papel de mediação para o acesso ao conhecimento na era digital | Other Titles: | University libraries: their role as mediators in access to knowledge in the digital age | Authors: | Ribeiro, Fernanda | Issue Date: | 2015 | Publisher: | Imprensa da Universidade de Coimbra | Journal: | http://hdl.handle.net/10316.2/36971 | Abstract: | In a paper that aims, above all, to be a set of reflections on the role
of university libraries, we begin by drawing a general and diachronic overview of the
evolution of these libraries while information services with a distinctive organic profile,
whose goals always fit in the mission of the institutions to which they belonged.
In the digital and networked society, this feature remains as an identity factor of
university libraries, despite the fact that they have to face new challenges for which
new skills are required. Their custodial and technicist profile, which gave them the
status of repositories/treasures of knowledge, is in deep change what reshapes them
as dynamic repositories that do not have custody as essential goal, but mediation and
network sharing, at global scale, of the information (knowledge) generated, accumulated
and used by universities in the performance of their scientific educational and
knowledge transfer to society activities. Numa comunicação que pretende, sobretudo, apresentar-se como um conjunto de reflexões sobre o papel das bibliotecas das universidades, começa-se por traçar uma panorâmica geral e diacrónica da evolução destas bibliotecas enquanto serviços de informação com um cunho marcadamente orgânico, cujos objetivos sempre se enquadraram na missão das instituições de que faziam parte. Na sociedade digital e em rede, esta caraterística permanece como fator identitário das bibliotecas universitárias, pese embora o facto de terem de enfrentar novos desafios para os quais se exigem competências também de novo tipo. O seu perfil custodial e tecnicista, que lhes conferia um estatuto de repositórios/tesouros do saber, está em profunda alteração, a qual as reconfigura como repositórios dinâmicos, que não têm por objetivo essencial a custódia, mas sim a mediação e a partilha em rede, à escala global, da informação (conhecimento) gerada, acumulada e utilizada pelas universidades no desempenho da sua atividade pedagógica, científica e de transferência de conhecimento para a sociedade. |
URI: | https://hdl.handle.net/10316.2/36979 | ISBN: | 978-989-26-1044-3 978-989-26-1045-0 (PDF) |
DOI: | 10.14195/978-989-26-1045-0_8 | Rights: | open access |
Appears in Collections: | A biblioteca da Universidade: permanência e metamorfoses |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
cap_tulo_8._as_bibliotecas_universit_rias_seu_papel_de_media__o_para_o_acesso.pdf | 1.79 MB | Adobe PDF |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.