Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316.2/36979
Title: As bibliotecas universitárias: seu papel de mediação para o acesso ao conhecimento na era digital
Other Titles: University libraries: their role as mediators in access to knowledge in the digital age
Authors: Ribeiro, Fernanda
Issue Date: 2015
Publisher: Imprensa da Universidade de Coimbra
Journal: http://hdl.handle.net/10316.2/36971
Abstract: In a paper that aims, above all, to be a set of reflections on the role of university libraries, we begin by drawing a general and diachronic overview of the evolution of these libraries while information services with a distinctive organic profile, whose goals always fit in the mission of the institutions to which they belonged. In the digital and networked society, this feature remains as an identity factor of university libraries, despite the fact that they have to face new challenges for which new skills are required. Their custodial and technicist profile, which gave them the status of repositories/treasures of knowledge, is in deep change what reshapes them as dynamic repositories that do not have custody as essential goal, but mediation and network sharing, at global scale, of the information (knowledge) generated, accumulated and used by universities in the performance of their scientific educational and knowledge transfer to society activities.
Numa comunicação que pretende, sobretudo, apresentar-se como um conjunto de reflexões sobre o papel das bibliotecas das universidades, começa-se por traçar uma panorâmica geral e diacrónica da evolução destas bibliotecas enquanto serviços de informação com um cunho marcadamente orgânico, cujos objetivos sempre se enquadraram na missão das instituições de que faziam parte. Na sociedade digital e em rede, esta caraterística permanece como fator identitário das bibliotecas universitárias, pese embora o facto de terem de enfrentar novos desafios para os quais se exigem competências também de novo tipo. O seu perfil custodial e tecnicista, que lhes conferia um estatuto de repositórios/tesouros do saber, está em profunda alteração, a qual as reconfigura como repositórios dinâmicos, que não têm por objetivo essencial a custódia, mas sim a mediação e a partilha em rede, à escala global, da informação (conhecimento) gerada, acumulada e utilizada pelas universidades no desempenho da sua atividade pedagógica, científica e de transferência de conhecimento para a sociedade.
URI: https://hdl.handle.net/10316.2/36979
ISBN: 978-989-26-1044-3
978-989-26-1045-0 (PDF)
DOI: 10.14195/978-989-26-1045-0_8
Rights: open access
Appears in Collections:A biblioteca da Universidade: permanência e metamorfoses

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