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Title: A determinação do valor das bibliotecas universitárias na Sociedade da Informação e do Conhecimento
Other Titles: Determining the value of university libraries in the information and Knowledge Society
Authors: Marques, Maria Beatriz
Keywords: Biblioteca Universitária;;Planeamento estratégico;;Gestão da qualidade total (GQT);;Avaliação;;Mediação;;Satisfação de Clientes.
Issue Date: 2015
Publisher: Imprensa da Universidade de Coimbra
Journal: http://hdl.handle.net/10316.2/36971
Abstract: Based on an analysis of the traditional perspectives underlying the Information Services “performance assessment” exercise, a new model is presented for the approach to evaluating university libraries as a strategic operation within overall Planning and Total Quality Management. Recognising the high level of complexity and difficulty experienced in fulfilling the objectives assigned by the Information and/or Knowledge Society, it is argued that there is a need for a new vision of university libraries which places the interests of clients at the centre of their management. It is acknowledged that providing quality information services and facilitating access to information is no longer sufficient, per se, to meet the needs of the university community in terms of training, education and research, particularly when the aim is to prepare citizens with skills, knowledge and learning outcomes that empower them individually as vital elements of sustainable economic, social and cultural development. It may be concluded that the response to the challenges of the new millennium involves ongoing improvements to university libraries by continuously measuring the level of client satisfaction with the services provided and the subsequent optimisation of their financial, structural and human resources.
Partindo de uma análise da tradicional perspetiva que tem estado subjacente à operação de “avaliação do desempenho” dos Serviços de Informação, apresenta-se um novo modelo de abordagem que encara a determinação do valor das Bibliotecas Universitárias como uma operação de natureza estratégica no âmbito do seu Planeamento e Gestão pela Qualidade Total. Como consequência do reconhecimento do elevado grau de complexidade e dificuldade sentida no cumprimento dos objetivos que lhes estão consignados na Sociedade da Informação e/ou do Conhecimento, defende-se a necessidade de uma nova visão das Bibliotecas Universitárias, que coloque os interesses dos clientes no centro da sua gestão. Afirma-se que a prestação de serviços de informação de qualidade e o facultar o acesso à informação, já não é, per se, suficiente para satisfazer as necessidades da comunidade universitária no domínio da formação, do ensino e da investigação, mormente quando se pretende preparar cidadãos com competências, conhecimentos e resultados de aprendizagem que os valorizem individualmente como elementos cruciais para o desenvolvimento económico, social e cultural sustentável. Conclui-se que a resposta aos desafios do novo milénio implica uma melhoria contínua das Bibliotecas Universitárias através de uma permanente medição do grau de satisfação dos seus clientes em relação aos serviços prestados e uma subsequente otimização dos seus recursos financeiros, estruturais e humanos.
URI: https://hdl.handle.net/10316.2/36981
ISBN: 978-989-26-1044-3
978-989-26-1045-0 (PDF)
DOI: 10.14195/978-989-26-1045-0_10
Rights: open access
Appears in Collections:A biblioteca da Universidade: permanência e metamorfoses

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