Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/10316.2/36984
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.author | Vranes, Aleksandra | |
dc.contributor.author | Markovic, Ljiljana | |
dc.contributor.author | Jerkov, Aleksandar | |
dc.date.accessioned | 2015-07-23T14:48:02Z | |
dc.date.accessioned | 2020-09-09T08:41:47Z | - |
dc.date.available | 2015-07-23T14:48:02Z | |
dc.date.available | 2020-09-09T08:41:47Z | - |
dc.date.issued | 2015 | - |
dc.identifier.isbn | 978-989-26-1044-3 | |
dc.identifier.isbn | 978-989-26-1045-0 (PDF) | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10316.2/36984 | - |
dc.description.abstract | Academic libraries are the determining factor for the establishment of a national information infrastructure that can meet the requirements of the open market, intellectually provocative, free and technologically advanced society. All libraries, including academic, within the library network of Serbia, formed under the Law on Libraries, branching hierarchically by affiliation function, through the museological and archival access to the library fund rather than through information services, although well organized, show the characteristics of uncoordinated and traditional library activities, where one cannot recognize a national policy for the development of the library system, and thus for the system of scientific information. Only recently there are some activities within academic libraries that can contribute to an improved dissemination of scientific information and to the acknowledgment of the scientific communication’s specifics in different scientific fields, such as: production of conspectuses, that is comparing the current in respect to the required purchase in order to form a balanced fund, adjusted to the needs of users; development of user education in order for them to be able to master the system of catalogs in traditional and electronic form, search databases, citation indexes and electronic books and journals partly or in their entirety; evaluation of librarian skills as intermediaries in scientific communication; analysis of user needs for scientific information and development of new models of scientific communication; thorough comprehension of the organization of information and knowledge in e- learning environment; evaluation of KOBSON’s usage. | eng |
dc.description.abstract | As bibliotecas académicas são o fator chave no estabelecimento de uma infraestrutura de informação nacional que vá ao encontro dos requisitos de uma sociedade de mercado aberto, intelectualmente desafiante, livre e tecnologicamente avançada. Todas as bibliotecas da rede das bibliotecas da Servia, criadas sob a Lei das Bibliotecas, incluindo as académicas, ramificam-se hierarquicamente através da afiliação museológica e o acesso por arquivo de inventário da biblioteca, e não através de serviços de informação. Embora bem organizadas, refletem as características não coordenadas das atividades das bibliotecas tradicionais, em que é irreconhecível uma política nacional para o desenvolvimento do sistema de bibliotecas e, assim, do sistema de informação científica. Só recentemente é que algumas atividades foram desenvolvidas, nas bibliotecas académicas, que contribuem para a melhor divulgação de informações cientificas, reconhecendo a natureza específica da ciência da comunicação nos diferentes ramos científicos. Estas atividades incluem: produção de sinopses, comparando materiais disponíveis com aquisições necessárias, criando um balanço de inventário que reflete as necessidades dos utilizadores; a educação dos utilizadores, permitindo aos indivíduos dominar o sistema de catálogo, tradicional e eletrónico, e pesquisar bases de dados, índices de citações, livros electrónicos e jornais, parcialmente ou na íntegra; uma avaliação das competências dos bibliotecários como intermediários na comunicação científica; análise das necessidades dos utilizadores de informação científica e do desenvolvimento de novos modelos de comunicação científica; uma compreensão abrangente da organização da informação e do conhecimento no âmbito e-learning; uma avaliação do uso do sistema KOBSON. | por |
dc.language.iso | eng | - |
dc.publisher | Imprensa da Universidade de Coimbra | por |
dc.relation.ispartof | http://hdl.handle.net/10316.2/36971 | por |
dc.rights | open access | - |
dc.subject | Academic libraries; | eng |
dc.subject | Library network of Serbia; | eng |
dc.subject | National information infrastructure; | eng |
dc.subject | Dissemination of scientific information; | eng |
dc.subject | E-learning; | eng |
dc.subject | KOBSON. | eng |
dc.subject | Bibliotecas académicas; | por |
dc.subject | Rede de bibliotecas da Sérvia; | por |
dc.subject | Infraestrutura nacional de informação; | por |
dc.subject | Divulgação de informações científicas; | por |
dc.subject | E-learning; | por |
dc.subject | KOBSON. | por |
dc.title | Academic libraries in Serbia: continuity and metamorphosis | por |
dc.title.alternative | Bibliotecas académicas na Sérvia: continuidade e metamorfoses | eng |
dc.type | bookPart | por |
uc.publication.firstPage | 229 | - |
uc.publication.lastPage | 237 | - |
uc.publication.location | Coimbra | por |
dc.identifier.doi | 10.14195/978-989-26-1045-0_13 | - |
uc.publication.digCollection | PB | por |
uc.publication.orderno | 13 | - |
uc.publication.area | Artes e Humanidades | por |
uc.publication.bookTitle | A biblioteca da Universidade: permanência e metamorfoses | - |
uc.publication.manifest | https://dl.uc.pt/json/iiif/10316.2/36984/208191/manifest?manifest=/json/iiif/10316.2/36984/208191/manifest | - |
uc.publication.thumbnail | https://dl.uc.pt/retrieve/11132471 | - |
uc.publication.parentItemId | 54575 | - |
uc.itemId | 69668 | - |
item.grantfulltext | open | - |
item.fulltext | With Fulltext | - |
Appears in Collections: | A biblioteca da Universidade: permanência e metamorfoses |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
cap_tulo_13._academic_libraries_in_serbia_continuity_and_metamorphosis.pdf | 1.76 MB | Adobe PDF |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.