Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316.2/36989
Title: Teaching information literacy: a (new) core task for the university libraries in Germany
Other Titles: Ensino da literacia da informação: uma (nova) tarefa central para bibliotecas universitárias na Alemanha
Authors: Franke, Fabian
Issue Date: 2015
Publisher: Imprensa da Universidade de Coimbra
Journal: http://hdl.handle.net/10316.2/36971
Abstract: Teaching information literacy has become a core issue of German university libraries. The German rector’s conference has recommended integrating information literacy courses into the curricula and enhancing the role of the libraries in order to create new information structures. This contribution gives an overview over the information literacy activities of the German university libraries. It analyzes the results of the national information literacy statistics, discusses the standards of information literacy in Germany and presents best practice at university libraries in Germany. A special focus lies on the cooperative initiatives based on the regional information literacy working groups and the national Commission for information literacy of the German library association.
O ensino da literacia da informação tornou-se uma questão central nas bibliotecas universitárias da Alemanha. A Conferência de Reitores Alemã recomendou integrar cursos de literacia de informação nos planos curriculares e reforçar o papel das bibliotecas, com o fim de criar novas estruturas de informação. Esta contribuição fornece uma visão geral das atividades de literacia da informação nas bibliotecas universitárias alemãs, analisando estatísticas nacionais de alfabetização de informação, discutindo os seus padrões e apresentando as melhores práticas em bibliotecas universitárias na Alemanha. Centra-se, em particular, nas iniciativas de cooperação com base em grupos de trabalho regionais de alfabetização de informação e da Comissão Nacional da Associação Alemã de Bibliotecas para a literacia da informação.
URI: https://hdl.handle.net/10316.2/36989
ISBN: 978-989-26-1044-3
978-989-26-1045-0 (PDF)
DOI: 10.14195/978-989-26-1045-0_18
Rights: open access
Appears in Collections:A biblioteca da Universidade: permanência e metamorfoses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
cap_tulo_18._teaching_information_literacy_a__new__core_task_for_the_university.pdf1.83 MBAdobe PDFThumbnail
  
See online
Show full item record

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.