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Title: Aplicação de sistemas de informação geográfica para a análise da morfologia urbana no entorno de terminais de ônibus urbanos
Other Titles: Using Gis to analyze the urban morphology nearby the urban bus stations
Authors: Yamada, Melissa Midori
Sluter, Claudia Robbi
Lima, Cristina de Araújo
Keywords: GIS;;Urban morphology;;Urban occupancy;;Land use.;SIG;;Morfologia urbana;;Ocupação urbana;;Uso do solo.
Issue Date: 2015
Publisher: Imprensa da Universidade de Coimbra
Journal: http://hdl.handle.net/10316.2/37053
Abstract: Urban morphology is one of the issues about urban planning that GIS spatial analysis can assist the understanding of it. The proposition of methods to perform spatial analysis as the basis for understanding the urban morphology nearby the urban bus stations of public transportation system is a requirement to know how is the urban dynamics around these areas. The amount of information available to characterize such areas is huge, and GIS is a technology able to link the physical space with socio-economic forces that shape it. In the case study we describe the urban morphology nearby the urban bus stations of the public transportation system in the city of Curitiba (State of Parana, Brazil). We chose three bus stations as our case study and we analyzed those bus station areas according to a methodology defined by urban planners. According to this methodology, urban morphology can be defined in accordance with the density, the land use, the typology of the street blocks, as well as the landscape features. Based on the result analysis we conclude the urban morphology of the areas located in the central part of the city if different from suburban area.
Com este trabalho propõe-se uma metodologia baseada no uso de um SIG para o entendimento da morfologia urbana no entorno dos terminais de ônibus urbano, no município de Curitiba e Região Metropolitana, Estado do Paraná, Brasil. O objetivo em se conhecer a morfologia urbana é compreender a dinâmica e a forma da ocupação dessas áreas. A grande quantidade de informação disponível para as análises espaciais sugerem o uso de um Sistema de Informação Geográfica (SIG) por ser uma tecnologia capaz de aliar dados espaciais com os socioeconômicos. Nesse estudo de caso, fizemos um recorte das áreas amostrais no entorno dos terminais de ônibus urbano que fazem parte do sistema de transporte publico de Curitiba. A metodologia foi definida com o objetivo de entender a morfologia urbana de acordo com sua densidade, uso do solo, tipologia das quadras, e paisagem. E as análises demonstram que a ocupação do solo se configura de maneiras diversas de acordo com a região em que se encontra, apesar da dinâmica dos terminais em si ser a mesma.
URI: https://hdl.handle.net/10316.2/37072
ISBN: 978-989-26-0983-6 (PDF)
DOI: 10.14195/978-989-26-0983-6_19
Rights: open access
Appears in Collections:Atas das I Jornadas Lusófonas de Ciências e Tecnologias de Informação Geográfica

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