Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/10316.2/37099
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.author | Tralhão, Lino | |
dc.contributor.author | Ribeiro, Nuno | |
dc.contributor.author | Rodrigues, João Coutinho | |
dc.contributor.author | Sousa, Nuno | |
dc.date.accessioned | 2015-08-06T14:43:10Z | |
dc.date.accessioned | 2020-09-10T18:03:01Z | - |
dc.date.available | 2015-08-06T14:43:10Z | |
dc.date.available | 2020-09-10T18:03:01Z | - |
dc.date.issued | 2015 | - |
dc.identifier.isbn | 978-989-26-0983-6 (PDF) | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10316.2/37099 | - |
dc.description.abstract | Sustainability worries related to the intensive use of energy by automobiles, and traffic congestion issues, have encouraged decision makers to look for alternative solutions and to an emerging shift towards soft/active transport modes. The bicycle, a very efficient mode of transport, is one such soft travel mode. Cycling however also has its deterrents - among these, it is recognized that slopes play an important role in influencing the choice for this mode. One of the ways to mitigate this limitation consists in constructing hard aid devices (e.g. elevators). In this work a methodology is presented that uses GIS technology to identify potential locations for these connecting devices, such that not only their span and number are minimized but also a greater cycling permeability for the city is acheived. The methodology, which is based in obtaining suitable service areas, will also pinpoint arcs that are critical to the cyclable connectivity of the urban network. A case study for the city of Coimbra, Portugal, is presented, where along with the methodology’s application, a bicycling circuit is considered and the network’s cycling permeability is studied, with and without devices, with the circuit, as well as means of accessing the city’s most important place. | eng |
dc.description.abstract | Preocupações de sustentabilidade relacionadas com o uso intensivo de energia, e o congestionamento de tráfego, têm levado decisores a procurar soluções alternativas, e à emergência de uma mudança para modos de transporte suaves/ativos. A bicicleta é um modo de transporte suave e muito eficiente. No entanto, há também fatores dissuasores do uso da bicicleta - entre estes, é reconhecida a importância do declive na escolha deste modo. Uma das formas de contornar esta limitação consiste na construção de dispositivos mecânicos de auxílio (e.g. elevadores, teleféricos). Apresenta-se neste trabalho uma metodologia que, usando tecnologia SIG, ajuda a identificar potenciais locais para a colocação desses dispositivos, de forma a não só minorar a extensão e número destes, mas também conseguir uma maior permeabilidade da cidade à bicicleta. A metodologia, baseada essencialmente na obtenção de áreas de serviço adequadas, permitirá também identificar arcos críticos à conexão ciclável da rede viária urbana. Acompanha a abordagem um estudo de caso para a cidade de Coimbra, Portugal, onde, para além da aplicação da metodologia, se considera um circuito para bicicletas e se estuda a permeabilidade ciclável da rede com e sem elevadores, com o circuito, bem como formas de acesso ao local mais importante da cidade. | por |
dc.language.iso | por | - |
dc.publisher | Imprensa da Universidade de Coimbra | por |
dc.relation.ispartof | http://hdl.handle.net/10316.2/37053 | por |
dc.rights | open access | - |
dc.subject | Bicycles; | eng |
dc.subject | Geographical information systems; | eng |
dc.subject | Location; | eng |
dc.subject | Sustainability; | eng |
dc.subject | Bicycle elevators. | eng |
dc.subject | Bicicletas; | por |
dc.subject | Sistemas de informação geográfica; | por |
dc.subject | Localização; | por |
dc.subject | Sustentabilidade; | por |
dc.subject | Elevadores para bicicletas. | por |
dc.title | Metodologia em ambiente SIG para localizar dispositivos de auxílio ao ciclista em cidades declivosas | por |
dc.title.alternative | GIS environment methodology to locate cycling aid devices in hilly cities | eng |
dc.type | bookPart | por |
uc.publication.firstPage | 790 | - |
uc.publication.lastPage | 809 | - |
uc.publication.location | Coimbra | por |
dc.identifier.doi | 10.14195/978-989-26-0983-6_46 | - |
uc.publication.digCollection | PB | por |
uc.publication.orderno | 46 | - |
uc.publication.area | Ciências Sociais | por |
uc.publication.bookTitle | Atas das I Jornadas Lusófonas de Ciências e Tecnologias de Informação Geográfica | - |
uc.publication.manifest | https://dl.uc.pt/json/iiif/10316.2/37099/213551/manifest?manifest=/json/iiif/10316.2/37099/213551/manifest | - |
uc.publication.thumbnail | https://dl.uc.pt/retrieve/11207946 | - |
uc.publication.parentItemId | 54579 | - |
uc.itemId | 70748 | - |
item.fulltext | With Fulltext | - |
item.grantfulltext | open | - |
Appears in Collections: | Atas das I Jornadas Lusófonas de Ciências e Tecnologias de Informação Geográfica |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
cap_tulo_46._metodologia_em_ambiente_sig.pdf | 1.42 MB | Adobe PDF |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.