Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/10316.2/37102
Title: | Estudos de impacte ambiental em infraestruturas rodoviárias com recurso a tecnologia SIG e avaliação multicritério | Other Titles: | Environmental impact assessment of road infrastructures using GIS technology and multicriteria evaluation | Authors: | Gonçalves, Agostinho Jordão Rodrigues, João Coutinho Sousa, Nuno |
Keywords: | Environmental impact study;;Environmental assessment in transport infrastructure;;Multicriteria evaluation;;Geographical information system (SIG).;Estudos de impacte ambiental;;Avaliação ambiental em infraestruturas de transporte;;Avaliação multicritério;;Sistemas de informação geográfica (SIG). | Issue Date: | 2015 | Publisher: | Imprensa da Universidade de Coimbra | Journal: | http://hdl.handle.net/10316.2/37053 | Abstract: | The Environmental Impact Study (EIS) is a key formal document in the Portuguese
Environmental Assessment context procedure, which is required for an engineering project.
This is the outcome of several methodological evaluation assessments and activities undertaken
towards the identification of environmental impacts. It should present the mitigation
measures and the monitoring plan. If there are several alternatives, the “most -environmental
-friendly” should be indicated. This work proposes a methodology to support the
Assessment procedure above in a GIS integrating environment. This combination of GIS
standard functionalities with the implementation of specific external models constitutes a
relevant contribution towards the development of a specific SDSS -MC in the environmental
domain. The methodology includes the design of an interactive routine developed in Visual
Basic in order to support the Screening/ Scoping, the Significance Evaluation, and Selection
of the Environmental Indicators. The GIS functionalities are used to predict impacts and
measure related indicators that are used as criteria, within the multicriteria analysis module,
based on the ELECTRE III method. This will provide the user with a sorted list of possible
alternatives, from the “most -environmental - friendly” down to the least. The methodology
was applied to the case study of a motorway in the west -center of Portugal. O Estudo de Impacte Ambiental (EIA) é uma peça fundamental no processo de Avaliação Ambiental a que têm de ser submetidos alguns projetos de engenharia. Este é o resultado de atividades e avaliações metodológicas conducentes a identificar/avaliar possíveis impactes, apresentando medidas de minimização e o plano de monitorização. Se existirem múltiplas alternativas, o EIA deve indicar a “ambientalmente mais favorável”. O presente trabalho apresenta uma proposta metodológica para apoio dessas atividades/avaliações, tendo como estrutura integradora um SIG ligado a modelos externos específicos, constituindo -se assim como uma contribuição para o desenvolvimento de um SADE -MC, no domínio ambiental. Essa proposta engloba a conceção duma rotina interativa, em Visual Basic® para suportar os processos de Screening/Scoping, Avaliação da Significância e Seleção dos Indicadores Ambientais. As funcionalidades do SIG, associadas aos módulos externos, são usadas para prever/quantificar os impactes e os indicadores ambientais. Estes indicadores são então utilizados como critérios, no módulo de avaliação multicritério que utiliza, nesta aplicação, o método ELECTRE III. Isso permite apresentar uma preordenação final das alternativas, desde a “ambientalmente mais favorável” até à mais adversa. Como caso de estudo, essa proposta metodológica é aplicada a um EIA referente ao projeto de um troço de autoestrada no Centro de Portugal. |
URI: | https://hdl.handle.net/10316.2/37102 | ISBN: | 978-989-26-0983-6 (PDF) | DOI: | 10.14195/978-989-26-0983-6_49 | Rights: | open access |
Appears in Collections: | Atas das I Jornadas Lusófonas de Ciências e Tecnologias de Informação Geográfica |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
cap_tulo_49._estudos_de_impacte_ambiental_em_infraestruturas.pdf | 1.86 MB | Adobe PDF |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.